RegioJet i Intercity mają problem. Te pociągi nie pojadą od grudnia

Dodano:
Pociągi RegioJet i Intercity Źródło: Shutterstock
Od grudnia oferta przewoźników kolejowych na trasie Warszawa-Kraków będzie uboższa. W związku z modernizacją jednej z linii mniej pociągów wjedzie na tory. Niezadowoleni są Intercity i RegioJet, którzy właśnie od grudnia będą mocniej rywalizować o pasażerów.

W ostatnich tygodniach konkurencja na polskich torach między Intercity a czeskim RegioJet przybrała wymiar polityczny. Wirtualna Polska informowała o nieformalnych wiadomościach, które prezes RegioJet Radim Jancura wysyłał do prezesa PKP Intercity Janusza Malinowskiego. Ostrzegał w nich przed nieuczciwą konkurencją i rzekomo powoływał się na wpływy w Komisji Europejskiej w mediach. PKP Intercity uznała, że treść wiadomości jest niepokojąca i przekazała je ABW. Czeski przewoźnik zapewnia, że nie ma nic do ukrycia i zamieścił wiadomości na swojej stronie internetowej.

W grudniu rywalizujące spółki połączy niezadowolenie z sytuacji na trasie Warszawa-Kraków. Remonty doprowadzą do odwołania wybranych pociągów z rozkładu.

Pociągi z Krakowa do Warszawy. Zmiany w rozkładzie

O sprawie jako pierwszy poinformował Rynek Kolejowy. Planowana modernizacja na linii kolejowej nr 8 na odcinkach Kraków Główny – Miechów – Tunel oraz Kozłów – Sędziszów sprawiła, że trasa ma ograniczoną przepustowość, a zarządca infrastruktury kolejowej – PKP PLK musi dostosować do niej liczbę połączeń. To poskutkowało odwołaniem z rozkładu wybranych pociągów w ruchliwym okresie przedświątecznym i noworocznym, zarówno w przypadku Intercity, jak i RegioJet.

O które pociągi chodzi? Biuro prasowe Intercity przekazało „Wprost” listę.

W związku z modernizacją linii nr 8 odwołano z rozkładu pociągi Pendolino:

  • EIP 3104; rel. Kraków Gł. – Warszawa Wsch. 14 grudnia 2025 – 7 marca 2026
  • EIP 1306; rel. Warszawa Wsch. – Kraków Gł. 14 grudnia 2025 – 7 marca 2026 (12:29-15:11)
  • EIP 1308; rel. Warszawa Wsch. – Kraków Gł. 14 grudnia 2025 – 6 stycznia 2026 oraz 1 – 7 marca 2026
  • EIP 3106; rel. Kraków Gł. – Warszawa Wsch. 14 grudnia 2025 – 7 stycznia 2026 oraz 2 – 7 marca 2026 (14:45-17:31)

W rozkładzie wciąż pozostanie jednak kilka połączeń obsługiwanych najszybszymi pociągami. Zmiany warto wziąć pod uwagę, planując zakup biletów przed świętami.

Rynek Kolejowy informował też o problemach z innymi połączeniami, z Krakowa do Lublina. Chodzi o połączenia IC Sztygar, Morcinek i Jadwiga.

Ten pociąg RegioJet nie pojedzie

Także czeski przewoźnik nie otrzyma slotów na jedną parę ze swoich pociągów na polskich torach – chodzi o połączenie przed godziną 8 z Warszawy do Krakowa i w południe z Krakowa do Warszawy.

– Zarządca infrastruktury, PKP PLK deklaruje, że gdy tylko warunki na torach na to pozwolą, trasy zostaną przywrócone. Chodzi o główny pociąg poranny z Warszawy do Krakowa, który miał gwarancję wysokiego obłożenia. Innym przykładem jest pociąg o 7.01 z Krakowa w kierunku Warszawy, który został skierowany na trasę drogą okrężną, mimo że bliskie czasowo pociągi komercyjne przewoźnika zasiedziałego w tym samym kierunku zostały poprowadzone najkrótszą trasą, w tym pociąg odjeżdżający 10 minut wcześniej. Dlatego sygnalizujemy problem – powiedział „Wprost” Michał Plaza, p.o. dyrektora zarządzającego RegioJet w Polsce.

Jak widać na grafice, podróż pociągiem RegioJet zajmie nieco ponad pół godziny dłużej, choć w tym wypadku pasażerowie mają wybór między błyskawicznym czasem przejazdu a bardzo atrakcyjną ceną biletów, którą Czesi konsekwentnie kuszą pasażerów na nowym rynku. Bilety w klasie low cost kosztują zaledwie 9 zł.

Pociągi Intercity i RegioJet po zmianie rozkładu w grudniu

Utrudnienia z powodu remontów pokrzyżowały plany konkurenta Intercity. Od 14 grudnia zapowiadał on uruchomienie nowości w Polsce, m.in. tras Warszawa-Poznań, Kraków-Warszawa-Gdynia, Warszawa-Ostrawa-Praga.

– Na razie z tych tras, które nam zaoferowało PKP PLK, nie jesteśmy zadowoleni i staramy się dostosować do nich naszą ofertę. Na szczegóły w sprawie sprzedaży biletów trzeba jeszcze zaczekać – powiedział „Wprost” Michał Plaza.

Źródło: Wprost / Rynek Kolejowy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...