Czekasz i czekasz, a pociąg nie nadjeżdża? PKP wypłaca za to rekompensaty
Czy podczas planowanej podróży pociągiem PKP zdarzało wam się utknąć na stacji lub w maszynie na kilka godzin? Być może musieliście mierzyć się ze sporym opóźnieniem, a później nie pomyśleliście, że przewoźnik może wam zrekompensować tę stratę? Jeśli tak, pora z tym skończyć i zacząć ubiegać się o swoje. W określonych warunkach każdy pasażer dostaje zwrot pieniędzy za przejazd. Sprawdziliśmy, jakie zasady obowiązują.
Opóźnienia pociągów w PKP a rekompensaty pieniężne
Przewoźnik PKP Intercity powinien zapewnić pasażerom bezpieczną podróż w godzinach określonych w rozkładzie. Czasem z przyczyn bardziej lub mniej zależnych od niego zdarzają się opóźnienia. Gdy te wynoszą mniej niż godzinę, pieniędzy w ramach rekompensaty nie dostaniemy, jednak gdy maszyna będzie spóźniona o co najmniej 60 minut, możemy ubiegać się o zwrot.
Aktualnie podróżnym, którzy zrealizowali przejazd opóźnionym pociągiem, przyznawane jest odszkodowanie w wysokości 25 proc. wartości biletu, gdy opóźnienie wyniesie od 60 do 119 minut oraz 50 proc. należności za przejazd, gdy opóźnienie wyniesie 120 minut lub więcej. Jeżeli bilet został wydany dla kilku osób, koszty przejazdu stanowiące podstawę odszkodowania oblicza się dla każdej oddzielnie. Trzeba też pamiętać, że odszkodowanie przyznaje się w przypadkach, gdy jego wartość biletu wynosi co najmniej 16 zł dla jednej osoby, przy czym wartość ta nie może przekroczyć 50 proc. ceny biletu.
Kwestię tych wypłat reguluje art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Ponadto każdy pasażer każdego rodzaju pociągu może dochodzić odszkodowania z tytułu naprawy szkody powstałej w wyniku opóźnienia pociągu. Mowa tu o sytuacjach, gdy spieszyliśmy się na ważne wydarzenie, z którego nie skorzystamy itp.
Otrzymanie zwrotu od PKP jest bardzo łatwe
By otrzymać zwrot pieniędzy za wspomniane wyżej typy opóźnień wcale nie trzeba wiele wysiłku. Niezależnie do tego czy posiadamy bilet tradycyjny, czy elektroniczny najłatwiej i najszybciej jest skorzystać z formularza dostępnego online. Całość zajmuje kilka minut.
Wystarczy wejść na stronę intercity.pl i zjechać kursorem nieco niżej. Tam pod nazwą „Informator” kryje się okno zatytułowane „Reklamacje, wnioski, skargi i inne zgłoszenie”. Po wejściu w nie należy kliknąć opcję „Zgłoś reklamację/wniosek o zwrot”, a następnie wybrać interesujący nas wariant z białego pola ze strzałką obok napisu „Twoje pytanie dotyczy” – trzeba je rozwinąć. Tam pojawia się opcja odszkodowania z tytułu opóźnienia pociągu. PKP wymaga wypełnienia i wysłania formularza. Trzeba spojrzeć na bilet, bo konieczne jest podanie nie tylko imienia i nazwiska, ale też serii i numeru biletu oraz numeru pociągu. Wszystko widnieje na bilecie. Na końcu podaje się też numer konta do zwrotu i załącza zdjęcie biletu lub plik w PDF. Później pozostaje tylko wysłanie formularza.