To idealne miasto na city break z Polski. Dojedzie do niego więcej pociągów
Lubicie krótkie wypady poza Polskę? Jeśli tak, na pewno stawiacie na kierunki znajdujące się blisko naszej granicy. Hitem jest m.in. stolica Niemiec, Czech czy Litwy. Jeśli planowaliście jechać do Wilna, w przyszłym roku może być to jeszcze prostsze. Pociągów kursujących tam z Warszawy ma być więcej.
Współpraca z Wilnem się zacieśnia
Wprowadzenie nowych pociągów kursujących z Warszawy do Wilna to temat, którym zajmował się ostatnio resort odpowiedzialny za transport w naszym kraju. O rozszerzeniu współpracy rozmawiali wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak i wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loreta Maskalioviene.
Podczas spotkania w stolicy Polski zwrócono uwagę na trasę kolejową Rail Baltica, czyli transeuropejski korytarz, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie z Finlandią. Wszystko to ma spełniać europejskie wymogi dla sieci TEN-T.
Nowe pociągi do Wilna
Aktualnie trwa remont w Rail Baltica. Owoce tego zauważymy już w noworocznym rozkładzie jazdy na rok 2025/2026. „Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa-Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast w ciągu najbliższych lat odcinek Ełk-Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji” – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w komunikacie.
Nowy rozkład wejdzie w życie już w grudniu 2024 roku. Właśnie wtedy pojawi się druga para pociągów (w tę i z powrotem) na dzień w relacji Warszawa-Wilno. Do tej pory można było korzystać tylko z jednego pociągu tego typu.
Z dobrych wieści, dotyczących nieco dalszej przyszłości wiadomo o planach prac inwestycyjnych i modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz o wdrożeniu taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem.
Ponadto Loreta Maskalioviene przedstawiła planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie oraz potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.