PKP Intercity zmienia rozkład jazdy. Ponad pół tysiąca połączeń więcej
Dzięki nowemu rozkładowi skróci się czas przejazdu na wielu popularnych trasach, w tym między Warszawą a Szczecinem oraz Białymstokiem. Pociągi typu Pendolino będą kursowały na nowej trasie – ze Szczecina przez Poznań do stolicy.
W ofercie przewoźnika pojawią się nowe połączenia z miast takich jak Przemyśl, Poznań, Lublin i Białystok. Ponadto dojdą nowe międzynarodowe kursy do Czech z Gdańska, Poznania i Wrocławia (IC Baltic Express) oraz połączenie do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Wrocławia (IC Galicja).
Zmiany w rozkładzie PKP. Co nowego?
Na najbardziej popularnych trasach przewidziano kursowanie pociągów w regularnych odstępach czasowych. Na przykład między Wrocławiem a Krakowem pociągi będą jeździć co godzinę, z Poznania do Krakowa co dwie godziny, a pomiędzy Gdynią a Wrocławiem również co dwie godziny. Podróżni z Warszawy będą mogli liczyć na połączenia do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę.
Od połowy grudnia pasażerowie PKP Intercity dotrą szybciej z Warszawy do Szczecina (4 godziny 18 minut), Białegostoku (1 godzina 30 minut) i Łodzi Fabrycznej (1 godzina 7 minut). Z Krakowa do Zakopanego podróż potrwa nieco ponad 2 godziny, co oznacza skrócenie czasu o ponad godzinę. Do Zamościa z Krakowa będzie można dotrzeć w mniej niż 4 godziny, zamiast dotychczasowych 5 godzin i 9 minut. Ze Szczecina do Poznania podróż również będzie szybsza (1 godzina 50 minut). Z kolei mieszkańcy Wrocławia skorzystają z krótszej podróży do Gdańska (4 godziny 17 minut).
Nowym elementem oferty krajowej będzie rozszerzona sieć połączeń pociągów Pendolino, które od grudnia zaczną kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny kurs wyruszy ze Szczecina przed godziną 8:00, a podróż potrwa 4 godziny 18 minut. Powrotny pociąg EIP do Szczecina umożliwi powrót po godzinie 20:00. Pendolino będzie się zatrzymywać między innymi w Stargardzie i Krzyżu, co zapewni wygodne przesiadki w kierunku Gorzowa.
Do siatki połączeń międzynarodowych PKP Intercity zostaną dodane cztery nowe kursy do Czech. Pociągi IC Baltic Express będą zatrzymywać się w dużych miastach, takich jak Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań i Wrocław, a także w mniejszych miejscowościach, między innymi w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Po raz pierwszy składy PKP Intercity zatrzymają się w Bystrzycy Kłodzkiej i Międzylesiu. Po stronie czeskiej będzie można wysiąść między innymi w Pardubicach. Kursy będą dostępne rano, popołudniu i nocą. Nowością będzie także połączenie IC Galicja z Przemyśla przez Kraków do Berlina, co zapewni kursy co 4 godziny z Krakowa, Katowic i Wrocławia do niemieckiej stolicy.
Rekordowy czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia wyniesie 3 godziny 33 minuty. Pasażerowie będą mogli skorzystać między innymi z pociągu IC Konopnicka (relacja Warszawa – Wrocław) oraz składu IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie, a nie tylko w weekendy. W weekendy do dyspozycji podróżnych będzie pociąg IC Beskidy, kursujący na trasie Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko, z przystankiem na stacji Zator Park Rozrywki.
Z Krakowa do Przemyśla kursować będzie pociąg IC Gierymski, a z Krakowa do Szczecina pociąg IC Sukiennice, który w sezonie letnim będzie miał wydłużoną trasę do Zakopanego. Rozszerzenie terminów kursowania pociągu IC Halny (relacja Zakopane – Poznań) zapewni mieszkańcom Podhala codzienne połączenie z Wrocławiem i Poznaniem. Nowym przystankiem na trasie będzie Mielec, obsługiwany przez pociąg IC Hetman (Hrubieszów Miasto – Kraków Główny).
Więcej bezpośrednich połączeń
Zmiana trasy pociągu IC Hańcza (relacja Kraków – Wilno) przyniesie mieszkańcom Kielc, Skarżyska-Kamiennej i Radomia bezpośrednie połączenie z Białymstokiem. Między Kielcami a Krakowem dostępnych będzie aż 14 par połączeń, co oznacza wzrost o 6 względem poprzedniego rozkładu.
Trasa pociągu TLK Lubomirski zostanie wydłużona do Kołobrzegu (poprzednio Gdynia – Zakopane), co zapewni mieszkańcom województwa pomorskiego codzienne połączenie z Warszawą, Radomiem, Kielcami, Krakowem i Zakopanem. Od połowy grudnia pociągi IC Wybrzeże i IC Słowiniec będą kursować na wydłużonej trasie do Łodzi. IC Lazur, kursujący obecnie tylko w letnie weekendy, będzie dostępny od poniedziałku do piątku.
Polskie Linie Kolejowe przekazały, że od 15 grudnia pasażerowie będą mogli korzystać z nowych przystanków, powstałych dzięki inwestycjom współfinansowanym ze środków unijnych oraz z programu rządowego na lata 2021–2025. Nowe przystanki to między innymi Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek. Dodatkowe miejsca postoju pojawią się także w Rzepinie (woj. lubuskie) oraz Radziszewie na trasie Szczecin – Gryfino.
Nowe przystanki i zmodernizowane perony
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami uruchomionych zostanie 10 nowych przystanków: 5 w województwie śląskim (Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew) oraz 5 w województwie łódzkim (Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie, Biała). Dotychczas linia ta była wykorzystywana przez pociągi towarowe, a od grudnia przewoźnicy regionalni rozpoczną na niej regularne połączenia pasażerskie.
Podróżni skorzystają również z modernizowanych peronów, między innymi w Chorzowie przy Uniwersytecie, Muszynie oraz Chełmie.
W trakcie obowiązywania rozkładu jazdy 2024/2025 PKP Polskie Linie Kolejowe planują cztery aktualizacje godzin kursowania pociągów, dostosowane do prac modernizacyjnych w sieci kolejowej. Korekty zostaną wprowadzone 9 marca, 15 czerwca, 31 sierpnia oraz 26 października 2025 roku.