Ranking najbezpieczniejszych linii lotniczych. Tak wypadły Ryanair i Wizz Air
Choć wiele osób boi się latania samolotem, to jest to najbezpieczniejszy sposób podróżowania. Według danych IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych) w 2024 r. podczas ponad 40 milionów lotów doszło do 7 wypadków śmiertelnych, w których zginęły 244 osoby. Dla porównania tylko w ciągu sierpniowego długiego weekendu w Polsce doszło do 360 wypadków drogowych, w których zginęło 41 osób.
W rzeczywistości wszystkie komercyjne linie lotnicze muszą spełniać rygorystyczne minimalne standardy bezpieczeństwa, ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz władze krajowe, w tym FAA, EASA (agencję UE) i inne. A czy którzy przewoźnicy brylują pod tym względem? Własne opracowanie przygotowała firma AirAdvisor. W rankingu oceniono najbezpieczniejsze linie lotnicze na świecie (flagowe i tanie), bazując na kilku kryteriach.
W pierwszym zestawieniu prym wiedzie Air New Zealand. Nowozelandzkie linie zajęły pierwsze miejsce dzięki wynikowi 95 punktów w audycie ICAO – najwyższemu spośród wszystkich linii lotniczych oferujących pełen zakres usług i tanich linii lotniczych. Drugie miejsce zajęły linie Qantas – narodowe linie australijskie, a trzecie, ex aequo Cathay Pacific, Qatar Airways i Emirates.
Najbezpieczniejsze tanie linie lotnicze
Za najbezpieczniejszą tanią linię uznano HK Express z siedzibą w Hongkongu.
„Firma uzyskała doskonały wynik audytu ICAO oraz wysokie oceny w zakresie szkoleń SMS (system zarządzania bezpieczeństwem) i stabilności finansowej. W połączeniu z młodszą flotą i najwyższymi standardami szkoleń w zakresie bezpieczeństwa, plasuje to tę linię lotniczą na pierwszym miejscu” – czytamy.
Miejsce piąte zajęły linie Ryanair. Choć irlandzki przewoźnik ma najstarszą flotę spośród wszystkich tanich przewoźników, równoważy to bardzo wysokim wynikiem audytu ICAO. „Ryanair ma również jeden z największych wolumenów pasażerów w Europie, więc mimo że jego wynik w zakresie stabilności finansowej nie jest najwyższy, ma on wystarczającą siłę finansową, aby nadal inwestować w bezpieczeństwo swojej floty i załogi” – podsumowali autorzy.
Węgierski Wizz Air zajął miejsce 14. Pierwszą 20. zamknęły niemieckie linie Eurowings.
Podniebne kryteria bezpieczeństwa
Air Advisor zaznacza, że linie lotnicze, które nie znalazły się w tym rankingu, są nadal bezpieczne.
Na wynik w tym rankingu składały się:
1. Historia bezpieczeństwa (35 proc.),
2. Certyfikacja i wyniki audytów (25%)
Kategoria ta łączy status certyfikacji IOSA z wynikami audytu ICAO USOAP, koncentrując się na zdatności do lotu, operacjach lotniczych i dochodzeniach w sprawie wypadków. Wymagany jest również brak obecności na międzynarodowych listach obserwacyjnych dotyczących bezpieczeństwa.
Wskaźnik: wynik audytu ICAO (w skali) i obecność w IOSA.
3. Systemy bezpieczeństwa operacyjnego (15%)
4. Wiek floty i konserwacja (10%)
5. Szkolenie pilotów i kultura bezpieczeństwa (10%)
6. Stabilność finansowa i operacyjna (5%)
Stabilne linie lotnicze rzadziej idą na kompromisy w kwestii bezpieczeństwa. Ocena uwzględnia członkostwo w IATA, ciągłość finansową oraz unikanie restrukturyzacji lub uziemienia floty.