Ryanair obchodzi 40. urodziny. Tak wyglądał pierwszy lot tej linii
Mija czterdzieści lat od pierwszego lotu Ryanair z lotniska Waterford do Londynu Gatwick. Taka liczba może zaskoczyć turystów, którzy kojarzyli poczynania przewoźnika na rynku turystycznym przede wszystkim w ciągu ostatnich dwóch dekad. Choć początki niskobudżetowej linii z Irlandii nie były spektakularne, dziś przewoźnik może pochwalić się rozwiniętą flotą i potężną siatką połączeń. Do Polski Ryanair wkroczył dopiero w 2005 roku, inaugurując lot z Wrocławia do Londynu Stansted.
Ryanair kończy 40 lat
Ryanair nie jest już nastolatkiem. Irlandzki przewoźnik zadebiutował na rynku jeszcze w latach osiemdziesiątych, a dokładnie o 8:30 rano w dniu 8 lipca 1985 roku. Samolot turbośmigłowy embraer Bandeirante, który mieścił na pokładzie zaledwie 15 osób, poleciał wówczas z irlandzkiego lotniska Waterford do Londynu Gatwick. Linia nosiła już wtedy istniejącą do dziś nazwę Ryanair. „Pierwszy rejs z Polski miał miejsce prawie 20 lat później. Dokładnie 24 marca 2005 r. z Wrocławia odleciał do Londynu Stansted pierwszy w historii lot Ryanaira z naszego kraju” – przypomina Rynek Lotniczy.
Starszy od Wizz Aira
Tym samym Ryanair jest prawie dwukrotnie starszy od Wizz Aira, który w inauguracyjny lot poleciał z Katowic w maju 2004 roku. Węgierski przewoźnik zaczął jednak od razu od poważnych, komercyjnych lotów. W pierwszym połączeniu Wizz Air na pokładzie znalazł się m.in. József Váradi, prezes Wizz Air.
Wizz Air poszedł drogą tanich lotów, którą wcześniej wyznaczył Ryanair. „Pierwsze loty Ryanair były oferowane w cenie 99 funtów (126 dolarów) za bilet w obie strony, czyli mniej niż połowa ceny oferowanej przez Aer Lingus i British Airways” – pisze Rynek Lotniczy. Konkurencja szybko zaczęła obniżać swoje stawki, jednak nie zatrzymała potęgi nowej linii. „W pierwszym roku działalności Ryanair przewiózł około 82 tys.pasażerów na swojej jedynej trasie” – czytamy. Na początku lat 90. przewoźnik obsługiwał już 15 tras. Wtedy pasażerowie mogli także wybierać pomiędzy klasą pierwszą a drugą, z czego ostatecznie zrezygnowano.
Kolejnym krokiem milowym w rozwoju linii było uruchomienie sprzedaży internetowej w styczniu 2020 roku.