Zabytkowy pociąg dojedzie do lasu. Wyjątkowa atrakcja na mikołajki
W wielu miejscach w Polsce nadal działają koleje wąskotorowe, które są popularną atrakcją turystyczną. Dzięki pasjonatom w zapomnienie nie odeszła także Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, która ma ponad stuletnią historię. Niedaleko Warszawy można się wybrać w sentymentalną podróż.
Jedyna taka atrakcja pod Warszawą
Od 2004 roku Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej organizuje przejazdy turystyczne obsługiwane przez zabytkowe lokomotywy i wagony. Pociągi jadą na liczącym 15 km odcinku między stacjami Piaseczno Miasto – Tarczyn Wąskotorowy. Przejazd trwa około godziny w obie strony, z postojem na polanie leśnej w Runowie.
W sezonie letnim kolej kursuje regularnie w weekendy oraz w ważniejsze święta, a poza nim są organizowane okazjonalne przejazdy – np. w mikołajki czy sylwestra.
– Podróż zaczynamy w Piasecznie, przy ulicy Sienkiewicza 14, gdzie mieści się nasza główna stacja – Piaseczno Miasto Wąskotorowe. Tutaj, przed odjazdem, można odwiedzić makietę kolejową, miniaturowy świat w skali H0. Do pociągu można wsiąść również na stacjach pośrednich: Zalesie Dolne, Gołków oraz Złotokłos, jednak zachęcamy do przejechania całej trasy, aby niczego nie pominąć w tej magicznej podróży – mówi „Wprost” Jacek Wierzchowski z Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.
Pasażerom towarzyszy przewodnik – kierownik pociągu, który opowie zarówno o historii kolei, jak i o mijanych miejscach.
Pociąg składa się z wagonów produkcji rumuńskiej, które w latach 80. w dużej liczbie sprowadzono do Polski aby zmodernizować tabor ówczesnych kolei wąskotorowych. W siedlisku turystycznym zatrzymuje się na dłuższy postój, gdzie na uczestników czeka piknik z ogniskiem oraz wizyta św. Mikołaja, który – jak przystało na kolei – przyjedzie lokomotywą. Na całe wydarzenie trzeba zarezerwować 4 godziny.
Miejsca na mikołajkowe przejazdy szybko się wyprzedały – ostatnie zostały na 5 grudnia na godz. 10:00 i można je rezerwować na stronie towarzystwa online. Sporo wolnych miejsc zostało na podróż sylwestrową.
Tak Kolej grójecka łączyła Warszawę i okolice
Kolej grójecka powstała pod koniec XIX wieku. Zaczęła kursować w 1898 roku, na początku na trasie z placu Keksholmskiego (dziś Plac Unii Lubelskiej), przez Trakt Aleksandryjski (dzisiaj ul. Puławska) do Piaseczna, a w 1900 r. do Góry Kalwarii. W 1914 roku pociągi zaczęły dojeżdżać z Warszawy do Grójca i Jasieńca, a dziesięć lat później do Nowego Miasta nad Pilicą.
W 1936 r. kolej grójecka połączyła się z istniejącą wcześniej koleją wilanowską. I chociaż jeszcze po wojnie po wąskich torach transportowano cegły do odbudowy Warszawy, to z biegiem lat jej popularność zaczęła maleć. Pasażerowie coraz liczniej przesiadali się do autobusów i samochodów.
Jeszcze w latach 70. XX wieku kolej grójecka obsługiwała ruch towarowy i pasażerski na odcinku między Piasecznem a Nowym Miastem. 1 lipca 1991 r. przewozy pasażerskie zakończono z powodu małej frekwencji, a w 1996 roku zamknięto także ruch towarowy.