Seria odwołanych lotów w Polsce. 18 tys. osób uziemionych
Podróże na pokładzie samolotów stały się codziennością, a dzięki ponownemu otwarciu granic i złagodzeniu obostrzeń, Polacy chętnie udawali się w zagraniczne podróże. Niestety na drodze często stawały im nieprzewidziane utrudnienia, a wiele lotów zostało odwołanych.
Plaga odwołanych lotów we wrześniu
Jak informuje AirHelp, firma specjalizująca się w prawach pasażerów, sierpień i wrzesień pod wieloma względami na Polskim niebie były do siebie bardzo podobne. W sierpniu obsłużono 1,217 mln pasażerów, a we wrześniu 1,260 mln. Zrealizowano również 12200 i 12400 połączeń.
O wiele mniej korzystne są jednak statystyki dotyczące zakłóconych lotów. O ile liczba utrudnień jest podobna, ponieważ wynosiła 3100 w sierpniu i ok. 3300 we wrześniu, o tyle skala problemu jest zupełnie inna. Tuż po wakacjach loty były o wiele częściej odwoływane, a niżeli opóźnione. „Statystyki wskazują na bardzo dużą różnicę w liczbie lotów odwołanych – w sierpniu było ich na polskich lotniskach raptem 40, a we wrześniu aż ponad 120, co oznacza wzrost o ponad 200 procent miesiąc do miesiąca” – poinformował Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.
Te statystyki przekładają się również na liczbę poszkodowanych pasażerów. W sierpniu w zaplanowaną podróż nie udało się ok. 5900 pasażerów. We wrześniu liczba ta przekroczyła 18 tysięcy. Gdzie najczęściej odwoływano loty? Najwięcej pecha mieli podróżni w Warszawie. Z Lotniska Chopina nie odleciało co najmniej 45 samolotów. Minimum 36 lotów odwołano w Krakowie, a podium uzupełnił Gdańsk z ok. 16 anulowanymi połączeniami.
Odwołali ci lot? Możesz ubiegać się o odszkodowanie
Przypominamy, że zgodnie z prawem obowiązującym w Unii Europejskiej, za odwołane i opóźnione loty pasażerom należą się odszkodowania. W zależności od długości trasy może to być od 250 do nawet 600 euro. Przepisy te mają jednak kilka ważnych wyjątków, o których należy pamiętać. Lot musi być opóźniony o minimum trzy godziny. Dodatkowo odszkodowanie nie należy się, jeżeli do opóźnienia lub odwołania doszło z nieprzewidzianych powodów, np. strajku osób niezatrudnionych przez przewoźnika, złych warunków pogodowych, zamknięcia przestrzeni powietrznej, czy zagrożenia bezpieczeństwa.