Rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem złośliwym u kobiet. Stanowi około 23 proc. wszystkich zachorowań wśród nowotworów i jest przyczyną około 14 proc. zgonów. Co roku taką diagnozę słyszy ponad 18 tys. Polek, a co trzeci przypadek tego nowotworu kończy się śmiercią.
A nie musi tak być. Lekarze podkreślają, że najlepszą metodą walki z rakiem piersi jest profilaktyka, czyli unikanie czynników ryzyka, oraz wczesne rozpoznanie, czyli samobadanie i regularne robienie USG lub mammografii. Dlatego tak ważne jest głośne mówienie o chorobie i wzajemne wspieranie się.
Różowa wstążka – symbol wspólnej walki
W duchu tego myślenia utrzymana jest ogólnoświatowa misja Kampanii na rzecz Walki z Rakiem Piersi.
Chciałabym po prostu móc ratować ludzkie życie – powiedziała przed laty Evelyn H. Lauder, synowa założycielki legendarnej marki kosmetycznej Estée Lauder.
Poruszona brakiem wiedzy na temat choroby zapoczątkowała w 1992 r. kampanię i rozpropagowała symbol zdrowych piersi, czyli różową wstążkę. Wkrótce potem wstążki – które dziś wykonuje się z materiału po - chodzącego z recyklingu – trafiły w ręce klientów odwiedzających punkty sprzedaży kosmetyków.
Zaangażowanie Evelyn w budowanie świadomości dotyczącej raka piersi uratowało życie wielu kobiet w czasach, gdy o chorobie nie mówiono otwarcie. Lauder wierzyła, że jeśli Różowa Wstążka stanie się symbolem walki z chorobą na całym świecie, dostarczy impulsu do rozpoczęcia debaty, poszerzenia powszechnej świadomości oraz zjednoczenia ludzi w jednym celu. I tak się stało. Różowa Wstążka zapoczątkowała wciąż rozwijający się globalny ruch, który buduje świadomość i gromadzi fundusze na ratujące ludzkie życie badania medyczne, edukację, opiekę lekarską oraz wsparcie dla chorych. A to zwłaszcza w dobie pandemii jest szczególnie istotne.
LOT ponownie z różową wstążką
Dziś Kampanię Estée Lauder Companies z dumą wspiera ponad 60 organizacji na całym świecie. Także Polska od lat włącza się do tego globalnego ruchu – nad Wisłą kampania startuje 1 października. Od tego dnia w perfumeriach i butikach oraz salonach partnerów akcji będą dostępne produkty, które "zbierają" fundusze na badania nad nowotworem. Już po raz dziesiąty akcję wspiera także polski przewoźnik.
– Październik to w LOT miesiąc szczególnego zaangażowania i promowania profilaktyki antynowotworowej oraz postaw prozdrowotnych. Jako linia lotnicza dobrze wiemy, jak ważne jest bezpieczeństwo i zdrowie. Od lat z dumą nosimy więc różowe wstążki, aktywnie angażujemy się w globalną kampanię Estée Lauder na Rzecz Walki z Rakiem Piersi i zachęcamy naszych pracowników i pasażerów do profilaktyki antynowotworowej. Wszystko po to, by jak najskuteczniej szerzyć ideę projektu wszędzie tam dokąd latamy – tłumaczy Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy LOT.
Dodatkowo na pokładach samolotów pasażerowie usłyszą komunikaty zachęcające do regularnych badań. Bo te mogą uratować życie.
Czytaj też:
LOT zachęca do udziału w konkursie o lotnictwie. Do wygrania płatne staże i bilety lotnicze!