Plaga reklamacji po tegorocznych wakacjach

Plaga reklamacji po tegorocznych wakacjach

Dodano: 
Wnętrze samolotu
Wnętrze samolotuŹródło:WPROST.pl / Klaudia Zawistowska
Tegoroczne wakacje w wielu krajach upływały pod znakiem opóźnień i odwołanych lotów. Klienci nie zamierzali przemilczeć sprawy i ruszyli po pomoc w kwestii składania reklamacji.

Pierwsze wakacje po dwóch latach pandemii koronawirusa miały być idealnym momentem na ponowne zwiedzenie świata. Niestety ze względu na chaos, jaki panował na lotniskach, wiele osób, zamiast cieszyć się wymarzonym urlopem, musiało walczyć o to, żeby wrócić do kraju lub w ogóle wyruszyć w podróż.

Najpierw plaga odwołanych lotów, później grad reklamacji

W związku z kolejnymi utrudnieniami na lotniskach, rozczarowani Polacy tłumnie ruszyli do składania reklamacji, tym samym domagając się zwrotu pieniędzy za zmarnowany urlop. Część zawiedzionych klientów zrobiła to samodzielnie, inni zgłosili się z prośbą o pomoc do specjalistów.

Jak informuje Europejskie Centrum Konsumenckie, które zachęca do egzekwowania swoich praw w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” w 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia odnotowano 863 skargi na wakacyjne usługi. To o wiele więcej niż przed rokiem, kiedy to w okresie od połowy czerwca do końca września z ECK skontaktowały się 632 osoby.

Czytaj też:
Ruszył strajk pilotów. Odwołanych 800 lotów. Utrudnienia dla ponad 130 tys. pasażerów

Na co najczęściej skarżyli się podróżni? Nikogo chyba nie zaskoczy, że były to przede wszystkim problemy związane z sektorem lotniczym. Swoje zastrzeżenia w tym zakresie zgłosiło aż 762 podróżnych. Polacy skarżyli się również na problemy z wynajmowanym noclegiem (96 zgłoszeń), wypożyczalniami aut (19 zgłoszeń), a także problemy z usługami turystycznymi i biurami podróży (8 zgłoszeń).

„Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem – spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie” – czytamy w komunikacie ECK działającym przy UOKiK.

Chcesz złożyć reklamację? Sprawdź, czy masz na to czas

Europejskie Centrum Konsumenckie zachęca wszystkich podróżnych, którzy zostali pokrzywdzeni podczas tegorocznych wakacji do tego, aby walczyli o swoje prawa i składali reklamacje. Jeżeli nie jesteście pewni, czy nadal możecie domagać się refundacji za poniesione krzywdy, poniżej znajdziecie zestawienie kwestii podlegających reklamacji wraz z terminem ich ważności przegotowane przez ECK:

  • Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.
  • Uszkodzony bagaż: 7 dni.
  • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie.
  • Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni – reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
  • Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
  • Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące.
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).

Czytaj też:
Wakacje Polaków zmieniły się w horror. Prawie 100 osób w szpitalach


Ceny na wakacjach cię zaskoczyły?
Lot był opóźniony albo go odwołano?
Wakacyjny kraj pozytywnie cię zaskoczył albo rozczarował?


Podziel się swoją historią i napisz do nas na [email protected]

Opracowała:
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie