Nowość w PKP Intercity. Takimi pociągami pasażerowie jeszcze nie jechali
Choć piętrowe pociągi nie są niczym niezwykłym dla pasażerów wielu polskich przewoźników regionalnych, na dłuższych trasach międzymiastowych operowanych przez PKP Intercity jeszcze nie mieliśmy okazji z nich korzystać. Wszystko ma zmienić się dzięki ogłoszonemu właśnie przetargowi. Największy przewoźnik w naszym kraju zamierza zakupić co najmniej 42 piętrowe składy, które będą obsługiwać m.in. trasy do Warszawy, Wrocławia i Krakowa.
Piętrowe pociągi dla pasażerów PKP Intercity
Pojemność pociągów zdaje się być coraz istotniejszym elementem udanej strategii przewoźnika. W sezonie wakacyjnym, w ferie, a także w święta i długie weekendy popularne trasy są wyprzedane często nawet na kilka tygodni wstecz. Aby zapobiec tym problemom w przyszłości, PKP Intercity zdecydowało się ogłosić przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów (z możliwością domówienia kolejnych 30 składów). „To pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika i największe zamówienie, biorąc pod uwagę obejmującą go liczbę pociągów zespolonych oraz wartość – prawie 10 mld zł brutto w opcji podstawowej” – czytamy w najnowszym komunikacie. Odbiór pojazdów powinien nastąpić najpóźniej 77 miesięcy od daty zawarcia umowy. Piętrowych pociągów możemy spodziewać się więc pod koniec lub na początku przyszłej dekady.
PKP musi konkurować z innymi przewoźnikami
Stopniowe wkraczanie nowych przewoźników na rynek kolejowy w Polsce sprawia, że PKP obawia się o swoją pozycję. „PKP Intercity, chcąc konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje nowoczesnego, szybkiego taboru, mogącego pomieścić dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie efektywnego ekonomicznie” – podaje biuro prasowe. W nowym, piętrowym pociągu komfortowo zmieści się około 500 pasażerów. Pojazdy będą obsługiwać popularne trasy do Warszawy, Gdańska, Łodzi, Wrocławia, Olsztyna czy Krakowa. m.in. Minimalna prędkość, z jaką składy będą pokonywać trasy to 200 km/h.