Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na sygnały dotyczące nieprawidłowości w umowach zawieranych z turystami przez biuro podróży Exim Tours. Touroperator działający na polskim rynku od ponad 30 lat miał wprowadzać modyfikację w warunkach wycieczek, o których klienci nie mieli pojęcia, a następnie pobierać opłaty za rezygnację z nich. Zmiany dotyczyły m.in. bezprawnego zakwaterowania w innym hotelu, a także braku oczekiwanych udogodnień, takich jak basen czy klimatyzacja. Organ administracji rządowej nałożył na firmę 20 milionów złotych kary, jednak spółka nie zgadza się z decyzją.
UOKiK: Exim Tours wprowadzał klientów w błąd
Polacy podróżują z Exim Tours od ponad 30 lat. W ofercie biura znajdują się popularne kierunki, takie jak Egipt, Grecja czy Tunezja, a od niedawna także Bahrajn, który touroperator wprowadził do oferty jako pierwszy w Polsce. Dotychczas turystów przyciągały szczególnie dużo niższe ceny niż u innych, wiodących organizatorów wypoczynku. Niestety jak dowiódł UOKiK, za atrakcyjną fasadą kryły się liczne nieprawidłowości.
W reakcji na liczne skargi poszkodowanych organ państwowy przeprowadził postępowanie, które wykazało, że Exim naruszał zbiorowe interesy swoich klientów. Chodzi m.in. o wprowadzanie jednostronnych modyfikacji w warunkach wycieczek, których uczestnicy byli nieświadomi. Biuro mogło więc zmienić hotel w trakcie trwania umowy lub nie wywiązać się z obowiązku zapewnienia udogodnień, takich jak basen czy klimatyzacja. Jak czytamy w uzasadnieniu, przedstawiciele touroperatora nie informowali swoich konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także „wprowadzali ich w błąd co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy”.
Dokumenty podpisywane przez turystów nie zawierały klauzuli dotyczącej możliwości modyfikacji warunków umowy. W obliczu wprowadzanych zmian o znacznym charakterze (na przykład zakwaterowania w hotelu w innym kurorcie) biuro nie informowało turystów o możliwości bezkosztowego odstąpienia od umowy, zamiast tego proponując wymianę wakacji na voucher. „Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd poprzez stosowanie procedur, które zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej” – argumentuje UOKiK.
Exim Tours będzie walczył
Decyzja UOKiK zobowiązująca Exim Tours do zapłaty 20 milionów złotych kary nie jest prawomocna. Jak podaje TVN24, firma nie zgadza się ze stanowiskiem i zamierza odwołać się od decyzji. Jeśli jej się nie uda, spółka będzie musiała poinformować swoich klientów o tym postanowieniu, a także zwrócić opłaty pobrane za odstąpienie od umowy. Żądania zwrotu środków będą mogli domagać się także ci, którzy wybrali vouchery lub inną wycieczkę biura.
Czytaj też:
Wyjątkowa gwarancja biura podróży. Opłaci turystom wycieczkiCzytaj też:
Jak często Polacy czują się oszukani na wakacjach z biurem podróży? Sprawdziliśmy