To będzie prawdziwa perła. Najstarszy czynny dworzec w Polsce idzie do remontu

To będzie prawdziwa perła. Najstarszy czynny dworzec w Polsce idzie do remontu

Dodano: 
Dworzec kolejowy w Oławie
Dworzec kolejowy w Oławie Źródło: Wikipedia / Travelarz
184-letni polski dworzec kolejowy idzie do remontu. Modernizacja potrwa ponad rok i będzie kosztować 17 milionów złotych.

Polskie Koleje Państwowe poinformowały o rozpoczęciu przebudowy dworca w Oławie. 6 czerwca, czyli dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek, plac budowy został przekazany wykonawcy. Budynek, który dziś jest najstarszym czynnym dworcem w Polsce, zyska nowy blask już za rok. Modernizacja, która zostanie przeprowadzona pod czujnym okiem konserwatora zabytków, będzie kosztować 17 milionów złotych. Pojawi się także dużo nowych udogodnień dla pasażerów.

Remont dworca w Oławie

Po Helu przyszedł czas na Oławę – teraz to dolnośląska perła architektury przejdzie remont, którego efekty pasażerowie będą mogli podziwiać już w przyszłym roku. Póki co mogą nadal korzystać z samej stacji i peronów, jednak dostęp do budynku jest ograniczony. W przyszłości znajdzie się tu wiele nowoczesnych rozwiązań, które uczynią podróże do Oławy z pobliskich Katowic i Wrocławia o wiele przyjemniejszymi. W czasie remontu zostanie odnowiona zarówno elewacja jak i wnętrze obiektu. Powstanie także nowy peron, który podobnie jak aktualne, stanie się dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

„Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System)” – podaje PKP w komunikacie.

Konserwator zabytków był niezbędny

„To ekscytujące i ważne zadanie” – uważa Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A. Modernizacja takiego dworca jak ten w Oławie to dla inwestora wielkie wyzwanie – w końcu w tym przypadku mamy do czynienia z najstarszym tego typu czynnym budynkiem w całej Polsce. W sumie przedsięwzięcie będzie kosztować spółkę kolejową 17 milionów.

Ważnym elementem była obecność konserwatora, który będzie czuwał nad tym, by zabytek zachować jak najwięcej ze swojej oryginalnej formy. „Od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis »Dworzec kolejowy«, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): »Oława«. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar. We wschodniej części dworca przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku” – pisze portal inżynieryjny NBI.

Czytaj też:
Jedyny taki przystanek w Polsce. Odjeżdżają stąd tylko niemieckie pociągi
Czytaj też:
Dworzec przy drodze na Hel wypiękniał. Przemiana kosztowała ponad 4 mln zł

Opracowała:
Źródło: pkp.pl/wroclaw.pl