Wakacje w 2023 roku mogą nie należeć do najtańszych. Z powodu rosnącej inflacji, coraz wyższe są również ceny wyjazdów. Jednak jak podkreśla Piotr Henicz, Polacy chętnie rezerwują letnie wyjazdy. Ci, którzy jeszcze nie wykupili wymarzonych wczasów, nadal mogą znaleźć atrakcyjną ofertę i nieco zaoszczędzić.
Klaudia Zawistowska, Wprost.pl: Jak Itaka poradziła sobie z największymi wyzwaniami ubiegłego roku – pandemicznymi początkami, wojną w Ukrainie, wzrostem cen paliwa i kursów walut, chaosem w ruchu lotniczym, a na koniec inflacją?
Piotr Henicz, Wiceprezes ITAKA HOLDINGS i Wiceprezes PIT: Bardzo dobrze, biorąc pod uwagę, że wchodziliśmy w ten okres po krytycznym roku 2020, a rok 2021 był odrabianiem strat. Pokazało to dobitnie, jak ważne są solidne podstawy ekonomiczne i ponad 30-letnie doświadczenie w branży. Zdajemy sobie sprawę, że mocno zmieniła się rzeczywistość, natomiast naszym zadaniem jest takie funkcjonowanie w nowych warunkach, żeby nie blokować rozwoju firmy. W biznesie nie ma czasu na zatrzymanie się i przeczekanie, w nowych realiach szukamy nowych dróg. Jest to zarówno podejście do samego produktu turystycznego, jak i wdrażanie innowacji technologicznych dla większej satysfakcji klienta i zwiększenia efektywności naszych działań.
Ile osób skorzystało z usług Itaki w 2022 roku i jak wygląda to w porównaniu do roku 2021 i 2019?
Koniec roku 2022 zamknęliśmy liczbą 752 tys. klientów. Dla porównania, 2021 r. zamknęliśmy z liczbą 478 tys. klientów, czyli wzrost szacujemy na ok. 50 proc. Wciąż nie jest to jednak 920 tys. klientów obsłużonych w 2019 r., czyli ostatnim „normalnym roku”.
Które kierunki cieszyły się największym zainteresowaniem latem i zimą 2022?
Nie jest niespodzianką ranking top destynacji. Największym zainteresowaniem cieszyły się Turcja i Grecja, z podobną liczbą klientów oraz Hiszpania z Wyspami Kanaryjskimi. Za nimi uplasowały się Egipt, Albania, Włochy, Bułgaria, Portugalia (duży sukces Madery) oraz Tunezja z wyraźnym wzrostem liczby klientów rok do roku. Z kierunków egzotycznych turyści najchętniej wyjeżdżali z nami na Wyspy Zielonego Przylądka, Zanzibar, Malediwy, do Omanu i na Dominikanę.
Wyraźnym trendem jest zwrot w kierunku oferty luksusowej, także w przypadku rodzin z dziećmi, zainteresowanie formułą klubową, co przełożyło się na sukces zarówno hoteli spod znaku Klubu Przyjaciół ITAKI – klubowych hoteli rodzinnych, jak i ItaKarmy – klubów w formule „adults only”. Coraz chętniej nasi klienci sięgają po oferty ITAKA Smart, oparte na pakietowaniu dynamicznym, widzimy zainteresowanie naszym nowym projektem VIVA!xITAKA, wyjazdom z rekomendacją lifestylowego magazynu VIVA!
Jak wyglądała sprzedaż ofert Last Minute latem i zimą 2022 roku?
Pandemia przyniosła powrót do odwlekania decyzji o rezerwacji wyjazdu, co było normą jeszcze kilkanaście lat temu. Spora część klientów czekała rzeczywiście na ostatni moment, aby zarezerwować wyjazd po najniższej cenie. Niepokoje z początku roku 2022 sprawiły, że ten trend nadal się utrzymuje, chociaż coraz częściej klienci zaczynają „ucieczkę” z pieniędzmi przed inflacją, rezerwując wakacje z wyprzedzeniem.
Co może być wyzwaniem w 2023 roku?
Branża turystyczna jest niezwykle wrażliwa na czynniki zewnętrzne. Przede wszystkim należy do nich geopolityka, a konkretnie wojna w Ukrainie. Co prawda, jak w przypadku wszelkich zjawisk, które trwają dość długo, nauczyliśmy się z tym żyć, ale jakakolwiek eskalacja działań będzie hamować sprzedaż. Pogłębienie inflacji, recesja, niepokoje społeczne, kryzys na rynku pracy – to wszystko są czynniki destabilizacyjne, działające negatywnie nie tylko na biznes turystyczny.
Poza tym mamy też problem kadrowy. Brakuje dobrze wykwalifikowanych pracowników. W czasie pandemii koronawirusa w biurach podróży doszło do redukcji etatów, teraz musimy to odbudować. Możliwości pozyskiwania wykwalifikowanych pracowników są o wiele mniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Kolejnym wyzwaniem jest przekonanie klientów do powrotu do wczesnych rezerwacji. Skutkiem pandemii i niepokojów społecznych jest odkładanie rezerwacji w czasie, co z wielu powodów jest niekorzystne zarówno dla klientów, jak i touroperatorów.
Jak wygląda zainteresowanie ofertą First Minute?
Patrząc na statystyki sprzedażowe, prognozy na nadchodzący sezon wyglądają bardzo dobrze i nie wykazują drastycznych zmian w preferencjach klientów. Na pewno nie ma trendu do skracania długości wypoczynku ani obniżania jego standardu. Porównując rok do roku na dzisiaj mamy ponad 70 proc. wzrostu sprzedaży, a sprzedaż samego sezonu Lato 23 odnotowuje wzrost ponad 120 proc. Zdecydowanie bardziej dynamicznie niż liczba klientów rośnie obrót, co należy przypisać wyższym cenom, które „zawdzięczamy” inflacji w kraju, wyższym kosztom świadczeń hotelowych za granicą – inflacja jest wszędzie, a ponadto zmianie struktury sprzedaży: teraz klienci rezerwują przede wszystkim hotele z wyższej półki.
Gdzie klienci Itaki spędzą tegoroczne wakacje?
Nie ma spektakularnych zmian w rankingu najpopularniejszych kierunków wakacyjnych. Są to Turcja, Grecja, Hiszpania z Wyspami Kanaryjskimi, Egipt, Włochy, Albania, Bułgaria, Portugalia z Maderą. Utrzymuje się duży wzrost zainteresowania Tunezją. Z kierunków „egzotycznych” największym zainteresowaniem cieszą się Zanzibar oraz Wyspy Zielonego Przylądka.
Czytaj też:
Kulisy pracy rezydenta w Turcji. „Płakałem, narzekałem, ale mimo wszystko wracałem”
O ile droższe mogą być tegoroczne wyjazdy wakacyjne?
Mogą być droższe nawet do poziomu inflacji, ale nie muszą. Generalnie trendem wzrostowym jest wybieranie hoteli z najwyższej półki, więc widać, że to nie cena decyduje wyjeździe.
Czy jest jeszcze szansa na wykupienie wakacji w niższej cenie?
Trwa przedsprzedaż i gorąco namawiam do skorzystania z oferty promocyjnej. Ciągle jeszcze duży wybór ofert, bardzo dobre ceny zdecydowanie przeważają nad rezerwacją „na ostatni moment”.
Jakim typem podróżnika są Polacy? Interesuje nas tylko all inclusive, czy może szukamy czegoś jeszcze?
Nadal największy udział w sprzedaży mają hotele all inclusive w pełnym pakiecie świadczeń z przelotem, transferami, opieką rezydenta i ubezpieczeniem. Rosnącym rynkiem są hotele dla dorosłych oraz dedykowane dla rodzin. Wyraźnie zaznacza się trend wakacji dopasowanych do konkretnego klienta. Drugim biegunem są podróże indywidualne w ramach pakietowania dynamicznego, dające pełną swobodę w wyborze daty i portu wylotu, czy długości pobytu.
Zmienia się nastawienie do podróży. Bardziej je doceniamy i bardziej się nimi cieszymy, chcemy, żeby były absolutnie wyjątkowe. Stale rośnie zainteresowanie hotelami wysokiej klasy: 4 gwiazdki to już standard, teraz wybieramy 5 gwiazdek, luksusowe resorty z rozbudowaną infrastrukturą dla rodzin czy ekskluzywne hotele butikowe z dizajnerskim wystrojem.
W mediach często można znaleźć informacje, że Polacy skracają swoje wyjazdy, żeby zaoszczędzić.
Nie ma takiego związku, gdyby tak było najpopularniejszymi wyjazdami byłyby city breaks… a nadal najpopularniejsze są wyjazdy oparte o siedem noclegów na miejscu, a także oparte na 14 noclegach, szczególnie w wysokim sezonie.
Jak może wyglądać przyszłość rynku turystycznego w Polsce i Itaki?
Jeszcze długo wiodące obecnie kierunki turystyczne pozostaną bez zmian, jeśli chodzi o masową turystykę. Nietypowe rozwiązania jakim było do niedawna np. pakietowanie dynamiczne, staną się coraz bardziej typowe, tym samym zostając przeciwwagą dla turystyki masowej. Będziemy kontynuować naszą strategię inwestycji w rynki zagranicznej, w czym utwierdza nas sukces ITAKA HUNGARY, naszego najnowszego zagranicznego biura.
Czytaj też:
Chcesz pojechać na tanie wakacje? Ekspert obala popularny mitCzytaj też:
Ten kraj na nowo skradł serca Polaków. Ogromne zainteresowanie