Pięć powodów, dla których samoloty maluje się na biało. Nie chodzi o wtapianie się w chmury

Pięć powodów, dla których samoloty maluje się na biało. Nie chodzi o wtapianie się w chmury

Dodano: 
Samolot w powietrzu
Samolot w powietrzu Źródło: Unsplash / Daniel Eledut
Biały stał się kolorem samolotów nie bez powodu. Barwa ma wpływ m.in. na temperaturę, eksploatację maszyny czy łatwość naprawy uszkodzeń.

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego samoloty najczęściej są pomalowane na biało? Nawet jeśli linia lotnicza dostosowuje maszynę do swoich barw i logo, kadłub zawsze pozostaje biały. Okazuje się, że są ku temu ważne powody, które wcale nie mają nic wspólnego ze wtapianiem się w chmury.

Dlaczego samoloty są białe?

Białe kadłuby samolotów utrwaliły się w naszej pamięci tak bardzo, że często nie zastanawiamy się nawet, dlaczego linie lotnicze wybierają akurat ten kolor. Istnieje ku temu co najmniej pięć istotnych powodów. „Po pierwsze, biała farba odbija światło słoneczne, utrzymując chłód we wnętrzu samolotu w upalne dni, kiedy samolot smaży się na asfalcie” – czytamy w artykule udostępnionym przez New York Post. Jasny lakier, którym pomalowane są metalowe kadłuby, waży również mniej, niż ciemna farba. „Im lżejsza farba, tym lepsza wydajność samolotu w powietrzu, co równa się niższej cenie za eksploatację pojazdów” – pisze amerykański serwis. Biała farba jest bardziej podatna na zużycie i korozję. Jeśli na białym lakierze pojawią się uszkodzenia, znacznie łatwiej jest je wykryć i naprawić. Jasna barwa przydaje się także podczas lotów na dużych wysokościach i nie blaknie tak szybko, jak inne kolory, gdy jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Uważa się również, że biały samolot na tle niebieskiego nieba jest lepiej widoczny dla ptaków, niż jakikolwiek inny kolor. Kolizje ze zwierzętami w powietrzu mogą doprowadzić do poważnej usterki i awaryjnego lądowania.

Samoloty nie zawsze były białe

Jeszcze w latach 70. XX wieku wiele samolotów latało niepomalowanych. „Odkąd Air France wprowadziło pierwsze europejskie malowanie w 1976 r., całkowicie biały wygląd kadłuba staje się standardem w liniach lotniczych na całym świecie. To zjawisko nabrało tempa dopiero w XXI wieku” – wyjaśnia Shea Oakley, historyk lotnictwa. Wcześniej samoloty pasażerskie latały niepomalowane w srebrnym kolorze duraluminium i innych metali stopowych.

Czytaj też:
Nagrali potężną burzę podczas lotu. „Niezła impreza w tym niebie była”
Czytaj też:
Sposób na ból uszu w samolocie. Stewardesa wyjaśnia, czym są „gorące kubeczki”

Opracowała:
Źródło: nypost.com