Elegancka ewolucja Victorii
Artykuł sponsorowany

Elegancka ewolucja Victorii

Dodano: 
Aneta Lewandowska, dyrektor generalna hotelu Sofitel Warsaw Victoria
Aneta Lewandowska, dyrektor generalna hotelu Sofitel Warsaw Victoria Źródło: Materiały prasowe
O hotelarskiej definicji luksusu, zarządzaniu kultowym obiektem, budowaniu zespołu i wyzwaniach branży rozmawiamy z Anetą Lewandowską, dyrektor generalną hotelu Sofitel Warsaw Victoria.

Hotel Sofitel Warsaw Victoria to jeden z symboli stolicy i prawdziwa ikona polskiego hotelarstwa. Co jest kluczowe w budowaniu jego tożsamości?

Tożsamość takiego miejsca buduje się poprzez autentyczność, konsekwencję i nieustanne doskonalenie doświadczeń gości. Sofitel Warsaw Victoria to nie tylko luksusowy hotel – to część historii Warszawy. Kluczowe jest dziś zachowanie tej tożsamości przy jednoczesnym otwarciu na zmieniające się potrzeby i oczekiwania gości. Kultura gościnności, troska o detale i duch miejsca są fundamentem, na którym budujemy zarówno strategię, jak i codzienne działania operacyjne.

Czym dziś wyróżnia się warszawska Victoria na tle innych luksusowych hoteli w Polsce i Europie?

Victoria to wyjątkowa harmonia historii i teraźniejszości – połączenie nowoczesnego designu z klasyczną francuską elegancją. Oferuje wyjątkowy styl, atmosferę i aranżację wnętrz autorstwa znanego projektanta Didiera Gomeza, który współpracował z tak znanymi markami, jak Yves Saint Laurent, Louis Vuitton, Kenzo czy Christian Dior. Mieliśmy zaszczyt gościć takie osobistości, jak Ronald Reagan, Elton John, Książę Albert, Stevie Wonder, Julio Iglesias czy Juliette Binoche. Dbamy, by każdy gość poczuł się zauważony i doceniony – to nie tylko obsługa, to relacja. To zaangażowanie zostało docenione nie tylko lokalnie, ale także na arenie międzynarodowej, czego dowodem są liczne nagrody, np.: LUXE Global Awards 2024 za Najlepszy luksusowy hotel bankietowo-eventowy oraz Zespół Roku, World Travel Awards 2024 w kategoriach: Najlepszy Hotel Biznesowy w Polsce, jak również Najlepszy Apartament w Polsce.

Sofitel to sieć z francuskim rodowodem. W jaki sposób duch „art de vivre” jest obecny w Warszawie?

Duch francuskiego „art de vivre” jest w naszym DNA, jest jedną ze składowych „Sofitel French Zest” (francuskiego twista), który przejawia się w sztuce serwowania posiłków, eleganckim wystroju, kulturze obsługi i codziennym celebrowaniu piękna. Połączenie francuskiego stylu z polską gościnnością tworzy niepowtarzalną atmosferę. Dzięki współpracy Sofitel i Fundacji Antoine de Saint Exupéry promujemy ponadczasowe wartości i inspiracje rodzinne.

Jak zmieniały się oczekiwania gości hotelu Sofitel Warsaw Victoria na przestrzeni ostatnich lat?

Goście są dziś bardziej świadomi i poszukują unikalnych doświadczeń. W hotelach Sofitel kultywujemy piękną i wyjątkową koncepcję nazwaną „Cousu Main” – na podstawie obserwacji lub znajomości preferencji gościa nasz zespół spontanicznie proponuje rozwiązania wzbogacające jego doświadczenia podczas pobytu. Personalizacja stała się jednym z naszych filarów. Zauważamy także większy udział młodszych gości, często podróżujących w celach „bleisure” (podróż biznesowa połączona z wypoczynkiem). Ich potrzeby skupiają się na komforcie, autentyczności i personalizacji, więc w odpowiedzi rozwijamy ofertę wellness. Żyjemy w świecie rozwoju social mediów, dlatego w naszych wnętrzach pojawił się – wykonany przez młodą artystkę Ewę Markowską – mural Syrenki Warszawskiej z ogonem wypełnionym symbolem Sofitela. Unikalne dzieło powstało jako propozycja tła dla materiałów na Instagram.

Jak kultowa warszawska Victoria realizuje ideę zrównoważonego rozwoju?

Dziś luksus to nie tylko złoto i marmur – to przestrzeń, cisza, czas, prywatność i autentyczne doświadczenia. To również indywidualne podejście do gościa i umiejętność odczytania jego potrzeb zanim je wypowie. W dzisiejszym świecie ekologia i luksus to wspólna podróż. Stawiamy na energooszczędne rozwiązania – inwestujemy w infrastrukturę, wykluczyliśmy plastikowe opakowania jednorazowego użytku, zamontowaliśmy na dachu panele fotowoltaiczne, współpracujemy z lokalnymi dostawcami, a przede wszystkim edukujemy zespół oraz gości. Byliśmy jednym z pierwszych hoteli luksusowych w Polsce, który uzyskał międzynarodowy certyfikat Green Key. Staramy się, by każde nasze działanie czy decyzja były podejmowane zgodnie ze strategią CSR naszej sieci.

Jak hotel łączy globalne standardy marki Sofitel z lokalną tożsamością?

Poprzez design, współpracę z lokalnymi artystami i wydarzenia kulturalne łączymy francuski szyk z warszawskim charakterem. Regularnie współpracujemy z instytucjami kultury i lokalnymi twórcami, wspierając inicjatywy społeczne. Wspomagamy fundacje i akcje charytatywne. Jesteśmy też zaangażowani we współpracę sąsiedzką z Galerią Zachęta i Muzeum Etnograficznym. Dzięki kooperacji z lokalną Galerią Młodej Polskiej Sztuki nasi goście mogą podziwiać wspaniałe dzieła w największych apartamentach. Wnętrza naszego hotelu stanowiły scenografię dla polsko-amerykańskiej produkcji filmowej „Prawdziwy ból”. Ważnym aspektem jest również promowanie Warszawy jako destynacji turystycznej.

Jakie miejsce w ofercie Sofitel Warsaw Victoria zajmuje gastronomia?

Nasza restauracja La Brasserie Moderne to serce hotelu. Stawiamy na sezonowość, świeżość i lokalność. Executive chef Paweł Kałuski współpracuje z regionalnymi dostawcami, a jego doświadczenie i wiedza zostały docenione poprzez zaproszenie do członkostwa w prestiżowej Akademii Bocuse d’Or. Możemy poszczycić się wieloma nagrodami, m.in. World Luxury Restaurant Awards 2024 oraz Poland 100 Best Restaurants. Gastronomia w obiekcie takim jak ten, a więc z ogromnym zapleczem konferencyjnym oraz największą salą balową w centrum miasta, jest traktowana jak najwyższy priorytet.

Czy jest decyzja, która szczególnie zapadła pani w pamięć i miała przełomowe znaczenie dla rozwoju hotelu?

Przełomowe dla hotelu były decyzje związane z remontem, w tym jedna ciekawostka. Na ostatnim etapie zdecydowałam zmienić plan i zachować jeden pokój w oryginalnym wystroju lat 70. XX wieku. Nazywamy ten pokój „retro roomem”. Był to strzał w dziesiątkę. Jest to nieodzowny element wielu wycieczek, gratka dla gości z nostalgią i wdzięczne środowisko dla produkcji filmowych.

Jakie cechy są według pani kluczowe u lidera zarządzającego luksusowym hotelem?

To inteligencja emocjonalna, empatia, odporność, pasja, wizja, umiejętność inspirowania, komunikacja, kreatywność, uważność, zaangażowanie, umiejętności związane z budowaniem i motywowaniem zespołu oraz permanentne dążenie do rozwoju i doskonalenia.

Funkcjonujemy w świecie wysokich oczekiwań, gdzie niemożliwe załatwia się od razu, a na cuda goście są skłonni chwilę poczekać. Tylko zgrany i zmotywowany zespół jest w stanie odpowiedzieć na te potrzeby. „Sekret, droga Alicjo, polega na otaczaniu się ludźmi, którzy sprawiają, że się uśmiechasz” – słowa Lewisa Carrolla wyraźnie korelują ze światem hoteli. Hotelarstwo to branża, która stwarza możliwości dla wielu profili i osobowości, jednak najwięcej możemy zaoferować osobom, które nie lubią monotonii i kochają kontakt z innymi ludźmi.

Jak widzi pani przyszłość Sofitel Warsaw Victoria? Czy możemy spodziewać się zmian, które zaskoczą gości i branżę?

W 2026 r. hotel będzie obchodził 50. urodziny. Jego przyszłość postrzegam jako kontynuację misji łączenia francuskiej elegancji z polską gościnnością. Planujemy zmiany – od modernizacji infrastruktury po nowe, spersonalizowane usługi. Wprowadzimy także projekt zwiedzania hotelu dla lokalnej społeczności. Naszym priorytetem jest zrównoważony rozwój – chcemy być nie tylko marką luksusową, ale i odpowiedzialną. Działając w dwóch rolach – jako dyrektor generalna Sofitel Warsaw Victoria oraz dyrektor regionalna Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dla Mazowsza – mam ambicję, by ten hotel pozostał liderem w stolicy, ale też wyznaczał kierunki, by nasze działania stanowiły inspirację dla całej branży. Goście, warszawiacy i hotelarze mogą się spodziewać eleganckiej ewolucji – subtelnej, ale zauważalnej.

Artykuł został opublikowany w najnowszym wydaniu tygodnika Wprost.

Aktualne cyfrowe wydanie tygodnika dostępne jest w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.