Polacy na temat promocji w pociągach. Wyniki sondażu mogą zaskoczyć

Polacy na temat promocji w pociągach. Wyniki sondażu mogą zaskoczyć

Dodano: 
Pociąg
Pociąg Źródło: Shutterstock
„Czy poza ustawowymi zniżkami na przejazdy koleją, liczba promocji na bilety w polskich pociągach jest wystarczająca?” – takie pytanie zadaliśmy Polakom w najnowszym sondażu. Wyniki mogą zaskakiwać.

Promocje w pociągach zwłaszcza PKP Intercity rozpalają podróżnych do czerwoności. Gdy tylko pojawia się opcja przejazdu za 1 zł lub inna ciekawa oferta, natychmiast chcemy załapać się na bilet. Tak było, chociażby podczas akcji na pierwszy ekspresowy przejazd z Warszawy i Krakowa do Zakopanego. Miejsca rozchodziły się niczym świeże bułeczki, aż ostatecznie przewoźnik dodał nawet dodatkową pulę. Od czasu do czasu specjalne akcje przygotowują też m.in. Koleje Mazowieckie czy Polregio. Sprawdziliśmy, czy Polacy czują, że zniżek jest wystarczająco. Oto co wynika z sondażu agencji SW Research przeprowadzonego dla „Wprost”.

Polacy o promocjach w pociągach

Zadane przez nas pytanie dotyczące promocji na kolei dotyczyło wszystkich pociągów w całym kraju. Nie pytaliśmy wyłącznie o usługi PKP Intercity czy konkretnych lokalnych przewoźników. Wszystko za sprawą tego, że w ostatnim czasie coraz częściej słyszymy o różnych akcjach zniżkowych. Hitem jest, chociażby względna nowość, czyli „Poniedziałkowy Odjazd”, ale w ostatnim czasie na topie były też zniżki na ferie w Kolejach Śląskich czy akcja „25 proc. na wszystkich przez cały tydzień” w Polregio.

Wiadomo, że poza specjalnymi akcjami promocyjnymi, są pewne zniżki stałe, tzw. ustawowe m.in. dla uczniów czy studentów. Nam chodziło jednak, o te dodatkowe, organizowane z różnych okazji np. Dnia Dziecka czy Międzynarodowego Dnia Edukacji Narodowej.

Byliśmy ciekawi, czy zdaniem Polaków aktualna liczba promocji jest satysfakcjonująca i czy w ogóle o zniżkach wiedzą. Mogli udzielać odpowiedzi: „Tak, liczba promocji jest wystarczająca”, „Nie, nie jest wystarczająca”, „Promocje nie są skierowane do mojej grupy wiekowej”, „Nie słyszałam/em o żadnych promocjach” oraz „Nie mam zdania”.

Tylu Polaków powiedziało: „Nie”

43.7 proc. badanych przez SW Research odpowiadało, że liczba promocji w polskich pociągach nie jest wystarczająca. Tylko 23,9 proc. uważało, że jest ich tyle, ile trzeba. Spora grupa – 12,3 proc. stwierdziła, że zniżki są, ale nie dla osób w ich wieku, zaś 10,4 proc. respondentów stwierdziło, że nie słyszało o żadnych promocjach. Najmniej osób nie miało zdania – to 9,7 proc.

Wynik będzie zaskoczeniem, zwłaszcza dla tych, którzy znają polskie skłonności do narzekania i sympatię do zniżek. Spodziewaliście się, że ponad połowa nie będzie zadowolona? Okazuje się, że nie jest tak źle, choć i tak wygląda na to, że większość badanych chciałoby częściej oszczędzać na podróżach koleją.

Jeśli mowa o zadowoleniu z obecnej liczby zniżek, liczba osób procentowo rozkładała się bardzo równomiernie w wielu grupach wiekowych. Było to kolejno: 24,5 proc. wśród grupy do 24 lat, 26,8 proc. w grupie od 25 do 34 lat oraz 24,5 proc. w grupie 35 – 49 lat. Co ciekawe to osoby powyżej 50 roku życia najrzadziej odpowiadały, że liczba promocji jest wystarczająca. Aż 46,9 proc. badanych w tej grupie uważa, że promocji jest za mało, a tylko 22,2 proc. że wystarczająco. To może dziwić, zwłaszcza że w ostatnim czasie to właśnie seniorzy często mogli liczyć na bilety za 1 zł.

Drugą grupą, która zdecydowanie wybijała się z opinią, że promocji jest niewystarczająco, to ta w wieku do 24 roku życia – 49 proc. Następna była grupa w wieku 25 do 34 lat – 40,3 proc. oraz grupa w wieku od 35 do 49 lat – 40,1 proc.

Te grupy nie widzą promocji dla siebie

Analizując wyniki badania, zwróciliśmy uwagę, która grupa osób najczęściej nie widzi promocji dla siebie. Zdecydowanie przebija się ta w przedziale 25-34 lat – to 18,1 proc. Lepszy wynik widzimy dla grupy 35 – 49 lat – 16,7 proc. Z kolei tylko 7,3 proc. osób powyżej 50 roku życia zauważa, że promocje nie są skierowane do nich.

Jeśli mowa o badanych, którzy o zniżkach w pociągach nie słyszały, to najwięcej jest ich w grupach 25 do 34 oraz 35 do 49 lat. To kolejno 12,1 proc. oraz 12,5 proc. Z kolei tylko 8,4 proc. respondentów powyżej 50 roku życia nie słyszało o promocjach.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 11-12 listopada 2025 r. przez agencję SW Research techniką online na reprezentatywnej grupie dorosłych internautów. W ramach badania przeprowadzono 824 wywiady. Struktura próby odpowiadała strukturze populacyjnej pod względem łącznego rozkładu płci, wieku oraz klasy wielkości miejsca zamieszkania.

Czytaj też:
Dziś jest ostatnia szansa na tanie bilety. PKP Intercity sprzedaje je za pół ceny
Czytaj też:
Bilety w PKP nawet za 4 zł. Nowy tydzień zaczyna się od promocji

Źródło: WPROST/SW Research