Tak będzie wyglądał terminal i dworzec CPK. Dach w kształcie diamentu to początek

Tak będzie wyglądał terminal i dworzec CPK. Dach w kształcie diamentu to początek

Dodano: 
Projekt CPK
Projekt CPK Źródło:materiały prasowe
Za nami konferencja prasowa dotycząca tego, jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny w Polsce. Przedstawiono pełną koncepcję architektoniczną terminala lotniska i dworca kolejowego.

Konferencja dotycząca CPK odbyła się 6 lipca o godzinie 11 w warszawskim KinoGramie na terenie Fabryki Norblina. Najważniejszymi gośćmi wydarzenia byli Marcin Horała – Wiceminister Funduszy i polityki Regionalnej oraz pełnomocnik Rządu ds. CPK, Mikołaj Wild – Prezes Społki SPK, Richlove Menash – dyrektor regionalny ds. Europy Centralnej z ambasady brytyjskiej w Polsce, Grant Brooker – Head of Studio oraz Foster + Partners i Szymon Kachniarz – lider projektu ws. CPK. Całe wydarzenie zostało poprowadzone przez rzecznika prasowego portu Konrada Majszyka.

Powstanie Centralny Port Komunikacyjny

Projekt Centralnego Punktu Komunikacyjnego został stworzony zgodnie z terminem – w pierwszym kwartale tego roku. Podczas konferencji dowiedzieliśmy się nie tylko szczegółów dotyczących budowy kompleksu, ale również zobaczyliśmy wizualizacje na filmie i gotową makietę.

CPK ma być nowoczesnym terminalem pasażerskim ściśle zintegrowanym z główną stacją kolejową i całym węzłem przesiadkowym. Punkt ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, zaś wskazane miejsce budowy portu leży na Równinie Łowicko-Błońskiej. Koncepcja architektoniczna została przygotowana przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Biuro Happold, która podpisało umowę z Master Architektem.

Mapka

Szczegóły dotyczące tego, jak mają wyglądać poszczególne elementy lotniska zdradził m.in. wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała. Podkreślał on, że mowa już o czymś pewnym. – To wszystko, co widzieli państwo do tej pory, to były przymiarki, koncepcje, wizje, jak to mogłoby wyglądać, a dzisiaj pokazujemy już, jak to będzie wyglądało – tak zaczął swoją wypowiedź. – CPK to nie tylko lotnisko, ale cały nowy system komunikacyjny Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Tworzymy wspólny system dla całego regionu, wpisując się w europejskie sieci transportowe. Wszystko, tak jak krwioobieg, musi mieć serce i nim będzie właśnie węzeł przesiadkowy i lotnisko. To tam za 10 lub 15 lat zbiegać będą się nitki życia społecznego i gospodarczego nie tylko Polski – dodał.

Goście konferencji

Tak ma wyglądać CPK

Centralnym elementem multimodalnego węzła będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie diamentu połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Ma być to tzw. przedpokój portu lotniczego. Tam spotka się większość pasażerów niezależnie od tego, w jaki sposób dotrą na miejsce.

Wcześniej zobaczymy punkt kontroli bezpieczeństwa – dostępny dla wszystkich. Miejsce będzie sprzyjało atrakcyjnemu spędzaniu czasu. W pobliżu znajdzie się Airport City, czyli część hotelowa, biurowa i handlowa. Wszystko zaprojektowane jest tak, by zachęcać pieszych i przechodniów z tej części do odwiedzenia strefy komercyjnej.

Projekt CPKProjekt CPK

– Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźnie powiązania widokowe: od strony podjazdu aż do terminala w kierunki płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa – zdradzał Grant Brooker. Wspomniał też o sklepionym dachu wypełniającym przestrzeń światłem.

Terminal zajmie ok. 400 tys. m2 i będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen jak i Non-Schengen – dalej pasażerowie z Non Schengen przemieszczą się do osobnej części terminala i tę z restauracjami i sklepami. W terminalu pojawią się samoobsługowe stanowiska: self-bag drop oraz kioski z możliwością obsługi biometrycznej, oraz skanery CT i bramki automatyczne.

Dworzec będzie pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego – dworzec CPK to 6 podziemnych peronów obsługujących pociągu regionalne i dalekobieżne.

Makieta CPKProjekt CPK

Kiedy otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma być gotowy w 2028 roku. Port będzie modułowo rozbudowywany w kolejnych latach. Plany są bardzo ambitne – w roku 2060 lotnisko ma obsługiwać aż 65 mln pasażerów”..

– Finalizujemy rozmowę z inwestorem mniejszościowym, z partnerem strategicznym, niedługo wydanie decyzji środowiskowej, rozpoczęły się już pewne kategorie prac budowalnych, a za chwilę będą prowadzone szerokim frontem, to się naprawdę dzieje. To miejsce musi być wyjątkowe, specjalne, funkcjonalne, w sposób sprawny, szybki, wygodny i pozostawiający dobre wrażenie połączyć wszystko ze sobą, by każdy mógł go idealnie wspominać, poza tym musi też wyglądać i być znakiem rozpoznawalnym na całym świecie – mówił Marcin Horała.

Czytaj też:
CPK jeszcze przed „pierwszą łopatą”, ale prace już trwają. Horała mówi o postępach
Czytaj też:
CPK podpisuje umowę z koreańskim konsorcjum. Chodzi o budowę linii kolejowej

Źródło: Wprost.pl