Metro w europejskim mieście w opłakanym stanie. Może zagrażać pasażerom

Metro w europejskim mieście w opłakanym stanie. Może zagrażać pasażerom

Dodano: 
Metro w Budapeszcie
Metro w Budapeszcie Źródło:Shutterstock
Podróżujecie metrem w znanych europejskich miastach? Okazuje się, że nie wszędzie jest to bezpieczne. W Budapeszcie wagony pociągów wymagają renowacji, bo nie są w najlepszym stanie. Mogą stanowić zagrożenie.

Linia metra w Budapeszcie może zostać zamknięta ze względu na zły stan wagonów. Koszt wymiany przestarzałych i potencjalnie niebezpiecznych wagonów szacuje się na 40–50 miliardów HUF (nawet 131 milionów euro). Pomimo przyznania na ten cel środków UE, krążą pogłoski, że gabinet Orbána może wesprzeć nimi swój projekt mini-Dubaju.

Metro w Budapeszcie wymaga renowacji

Węgierski dziennik Népszava sugeruje, że środki unijne przeznaczone na nowe wagony metra linii M1 mogą zostać przekierowane w stronę przedsięwzięcia, jakim jest mini-Dubaj. A pociągi wymagają renowacji.

Wagony metra M1, zaprojektowane na 40 lat i 2,1 mln kilometrów, przekraczają obecnie ten okres eksploatacji, obsługując dziennie w Budapeszcie ponad 40 tys. pasażerów. Linia metra M3 stanęła przed podobnym problemem, co skłoniło rząd za prezydentury Istvána Tarlósa do zezwolenia Budapesztowi na zaciągnięcie kredytu na modernizację, która będzie kosztować 217,5 miliarda HUF (570 milionów EUR) w ciągu pięciu lat, przy czym Unia Europejska pokrywa znaczną część wydatków.

Obawy o bezpieczeństwo linii metra M1

Projekt wymiany starzejących się wagonów metra linii M1 i jej przedłużenia był przewidziany w okresie finansowania UE 2014–2020, ale zabrakło tu środków. W 2021 r. budapesztańskie przedsiębiorstwo transportowe BKV otrzymało 2 miliardy HUF (5,28 mln EUR) na zaprojektowanie wagonów, ale ich przejęcie utknęło w martwym punkcie ze względu na ograniczenia finansowe.

Władze Budapesztu w grudniu zapowiedziały, że wesprą projekt mini-Dubaju pod jednym warunkiem – rząd przyjrzy się renowacji wagonów metra. Ministerstwo nie ujawniło jednak, czy rozpoczęły się negocjacje. Tymczasem czas ucieka. Tunele zostały odnowione 30 lat temu, a wagony mają obecnie 25 lat. BKV zapewnia bezpieczeństwo pociągów, przyznaje jednak, że do bieżącej działalności potrzebuje 16 składów metra.

Czytaj też:
Najlepsze miejsca na osiem długich weekendów w 2024 roku. Eksperci radzą, kiedy bilety będą najtańsze
Czytaj też:
„Mały Paryż” to turystyczny hit. Znajduje się tylko kilka godzin drogi z Polski

Opracowała:
Źródło: Daily News Hungary