Ruchome chodniki na lotniskach mają wiele zastosowań. Wiemy, dlaczego je zainstalowano

Ruchome chodniki na lotniskach mają wiele zastosowań. Wiemy, dlaczego je zainstalowano

Dodano: 
Ruchomy chodnik na lotnisku w Kairze
Ruchomy chodnik na lotnisku w Kairze Źródło:Shutterstock
Zastanawialiście się kiedyś, w jakim celu instaluje się na lotniskach ruchome chodniki? Okazuje się, że wygoda pasażerów to niejedyny powód.

Ruchome chodniki na lotniskach instaluje się przede wszystkim po to, aby ułatwić podróżującym poruszanie się po terminalu. Ale nie tylko. Choć obecne są one w większości portów lotniczych, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie funkcje tak naprawdę pełnią. Teraz zdradzimy wam tę tajemnicę.

Dlaczego na lotniskach znajdują się ruchome chodniki?

Ruchome chodniki to częsty widok na większości lotnisk krajowych i międzynarodowych. Wraz ze wzrostem wielkości lotnisk wzrasta potrzeba zarządzania ruchem pasażerów pomiędzy terminalami i halami. W tym przypadku ruchome chodniki stają się jeszcze bardziej pożyteczne.

Pomimo powszechnego przekonania, że takie „taśmy” zwiększają prędkość pasażerów, są są one tak naprawdę „ludzką” wersją tradycyjnych przenośników taśmowych. Mają na celu zarządzanie przepływem pasażerów, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkich osób.

Kiedy zaczęto instalować takie chodniki?

Pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku nastąpił znaczny wzrost liczby podróży lotniczych w Stanach Zjednoczonych. Więcej osób mogło sobie pozwolić na podróżowanie samolotem, w związku z czym terminale zaczęły się rozwijać. Duże porty lotnicze z licznymi bramkami oznaczały większe odległości do pokonania przez podróżujących pasażerów.

Aby ułatwić pieszym poruszanie się, zaprojektowano przenośnik taśmowy z poręczami. Pierwszy został wprowadzony na lotnisku Dallas Love Field Airport (DAL) w styczniu 1958 roku.

Nowy system reklamowano jako pomoc dla zmęczonych podróżnych, z korzyścią dla tych, którzy nie mogą pokonywać długich dystansów, oraz dla podróżujących krótkimi połączeniami lotniczymi. Dwa lata później, w 1960 r., American Airlines sponsorowały pierwszy ruchomy chodnik w Terminalu 4 na międzynarodowym lotnisku w Los Angeles (LAX).

Spacer po ogromnych terminalach lotniskowych może wiązać się z wyzwaniem. Podróżni często muszą dostać się w określone miejsce jak najszybciej, a odległości do pokonania są naprawdę duże. Na przykład w międzynarodowym porcie lotniczym w Filadelfii (PHL) między końcami hal A i F pieszy musi przejść 2,4 km. Mimo że lotnisko oferuje usługę transportu wahadłowego między halami, nie każdy chce na niego czekać.

Pasażerowie pędzący przez terminale wraz z bagażem często uznają ruchome chodniki za przyjemną przerwę. Warto zauważyć, że ruchomy chodnik niekoniecznie skraca czas podróży, ale zwiększa normalną prędkość chodzenia.

Wewnątrz terminali lotniskowych, gdzie duża liczba osób przemieszcza się w różnych kierunkach, konieczne jest kontrolowanie ruchu, aby zminimalizować zatory. Lotniska synchronizują ruch pasażerski za pomocą ruchomych chodników. Chodniki te są zwykle instalowane parami, po jednym w każdym kierunku jazdy.

Od teraz będziecie patrzeć na tego typu infrastrukturę inaczej, prawda?

Czytaj też:
Linia lotnicza wprowadza nowe limity. Dozwolony bagaż podręczny będzie jeszcze mniejszy
Czytaj też:
Walizka na lotnisku została uszkodzona? Stewardesa radzi, co zrobić

Opracowała:
Źródło: Simple Flying