2025 rok na kolei to nie tylko zmiana rozkładu PKP czy zbliżające się oddanie do użytku rozbudowanego dworca Warszawa Zachodnia. Nowości możemy spodziewać się także we wnętrzu samych pociągów. Przewoźnik zamierza poszerzyć dostęp do miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami. Liczba specjalnych wagonów, przystosowanych do osób z trudnościami z poruszaniem się zwiększy się o sto.
Więcej miejsc dla niepełnosprawnych w pociągach
Pociągi są przyjazne również dla osób o ograniczonej mobilności. Schody i ciasne korytarze coraz częściej zastępowane są przez nowoczesne platformy, szerokie przejścia i przestrzenne toalety, w których zmieści się wózek inwalidzki. Nic dziwnego, że rośnie zainteresowanie koleją, również wśród osób, które jeszcze kiedyś z wejściem do pociągu miałyby duży problem. „W 2024 roku na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało 855 tys. pasażerów z niepełnosprawnościami. Rok wcześniej było ich 776 tysięcy” – podaje biuro prasowe przewoźnika. W sumie już 82 procent pociągów Intercity oferuje miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Wciąż jest więc pole do poprawy. Wzrostem dostępności przewoźnik zajmie się w kolejnych latach.
Konduktorzy wiedzą, co robić
Pracownicy przewoźnika zostali przeszkoleni i wiedzą, co robić, gdy na peronie zjawi się osoba potrzebująca pomocy. „Pracownicy szkoleni są zarówno w zakresie zasad udzielania pomocy, jak i również w kwestiach dotyczących komunikacji z podróżnymi” – czytamy. Warto jednak pamiętać, że w przypadku podróży osoby niepełnosprawnej gwarancją otrzymania odpowiedniego wsparcia jest złożenie prośby o asystę. Na minimum 24 godziny przed podróżą pasażer powinien zgłosić swój przejazd w zakładce Pomocniczy formularz zgłoszeniowy. Tam może wybrać, w jakim zakresie powinna mu zostać udzielona pomoc. Asystenci podejmą się opieki nad podróżnym podczas wsiadania do pociągu i lokowania bagażu, ale także na terenie dworca.
Czytaj też:
Nietypowe zwierzę w pociągu PKP. Konduktor nie zgodził się na przejazdCzytaj też:
Do tych miast Pendolino już nie dojedzie. Wielkie zmiany w rozkładzie PKP