Tuż przed rozpoczęciem sezonu zimowego z rozkładu PKP zniknie popularne połączenie Pendolino z Warszawy do Jeleniej Góry. Trasa EIP 1606 zostanie skrócona do Wrocławia. Tym samym szybkie pociągi straci zarówno stolica powiatu karkonoskiego jak i położony nieopodal Wałbrzych. To jednak nie wszystkie miasta, które zostaną poszkodowane w wyniku wprowadzenia nowej siatki połączeń. Ze składami Pendolino mogą pożegnać się także Ciechanów, Włoszczowa i Działdowo.
Zmiany w rozkładzie pociągów Pendolino
Wchodzący w życie 15 grudnia 2024 r. nowy rozkład PKP przyniósł zarówno dobre jak i te nieco gorsze informacje dla pasażerów. Z jednej strony podróżni mogą spodziewać się większej liczby międzynarodowych połączeń oraz dodatkowego pociągu Pendolino, który pierwszy raz w historii pojedzie z Warszawy do Szczecina (zatrzyma się również w Poznaniu). Z drugiej, nie zabraknie także miast, które w wyniku zmian będą stratne. Miejscowościami, które nie skorzystają na nowym rozkładzie PKP, są m.in. Jelenia Góra i Wałbrzych. Oba miasta w wyniku skrócenia trasy EIP 1606 do Wrocławia wypadną z siatki Pendolino i prędko nie zobaczą szybkich pociągów.
Co zaskakujące, trasa łącząca Warszawę z Karkonoszami zostanie usunięta tuż przez rozpoczynającym się sezonem zimowym. PKP tłumaczy jednak, że obłożenie tego połączenia było mniejsze od oczekiwanego. „Poranny pociąg EIP, odjeżdżający tuż po godzinie 4:00 rano, przewoził zbyt mało pasażerów” – mówi cytowany przez Rynek Kolejowy Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity. Dolnoślązacy pomiędzy Jelenią Górą a Wrocławiem muszą więc liczyć głównie na połączenia regionalne. W rozkładzie pozostaną także dwa pociągi PKP Intercity do Warszawy.
Zmiany nie tylko na Dolnym Śląsku
Rewolucje w rozkładach Pendolino szykują się nie tylko w południowej Polsce. Szybkie pociągi stracą też miejscowości w województwach warmińsko-mazurskim, mazowieckim i świętokrzyskim. Chodzi o Działdowo, Ciechanów i Włoszczową, w których do tej pory zatrzymywały się składy EIP na niektórych trasach po drodze do Warszawy. „Do zatrzymań w mniejszych miejscowościach PKP Intercity, przy uruchamianiu przynajmniej części pociągów EIP, zobowiązane było umową o dofinansowanie części projektu z funduszy unijnych. Okres czasu, w którym PKP Intercity miało obowiązek zatrzymywać się we wspomnianych miastach, już minął” – wyjaśnia rynek-kolejowy.pl.
Czytaj też:
Zaskoczenie w nowym rozkładzie PKP. Szykuje się dodatkowe połączenieCzytaj też:
Seniorzy podróżują po Europie taniej. O tych zniżkach warto wiedzieć