Ukryte funkcje w samolotach. W sytuacji zagrożenia są na wagę złota

Ukryte funkcje w samolotach. W sytuacji zagrożenia są na wagę złota

Dodano: 
W samolocie
W samolocie Źródło: Shutterstock
Triki czy patenty związane z podróżowaniem samolotem interesują wielu turystów. Dzielą się takimi m.in. stewardesy czy doświadczeni piloci. Czy poznaliście już te TOP 6 ukrytych funkcji?

Im więcej wiemy o lataniu samolotem, tym bezpieczniejsza i spokojniejsza powinna być nasza podróż. Dzięki cennym wskazówkom czy radom załogi możemy dowiedzieć się m.in. że turbulencje w samolocie są rzeczą normalną i nie warto się ich bać. Gdy jednak znajdziemy się w ekstremalnej sytuacji, należy znać pewne ukryte funkcje w samolocie. Znajomość tych symboli na pewno nikomu nie zaszkodzi.

Ukryte funkcje w samolocie

Zastanawialiście się kiedyś, co oznaczają czarne trójkąty na ścianach kabin czy żółte haczyki? Takich elementów jest w samolocie wiele, bywają ukryte i dla większości podróżnych są tajemnicze. Warto dowiedzieć się o nich nieco więcej, bo czasem to może nam nawet uratować życie.

Haki skrzydłowe

Mowa tu o wspomnianych już małych żółtych haczykach przymocowanych do skrzydeł. W razie wypadku ułatwiają one ewakuacji przez skrzydło i zabezpieczenie tratw ratunkowych. Przez haki poprowadzona jest lina zabezpieczająca. Ta w przypadku lądowania na wodzie pomaga pasażerom wyjść na zewnątrz przez skrzydło. Gdy już zostanie rozłożona tratwa, liny można użyć do jej uwiązania i zapewnienia pasażerom stabilności podczas wspinania się na nią.

Siekiera

Choć może wydawać się kontrowersyjna, należy do obowiązkowego wyposażenia samolotów, które przewożą więcej niż 9 pasażerów. Wymagają tego m.in. Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii, jak i Federalna Administracja Lotnictwa. Siekiera zwykle trzymana jest w kokpicie i nazywana „toporem awaryjnym”. Znajduje się po to, by umożliwić załodze odcięcie paneli w przypadku pożaru.

Uchwyty przy wyjściach

Mają one duże znaczenie dla załogi. Umieszczone są po obu stronach drzwi wyjść awaryjnych i podczas opuszczania kabiny w przypadku ewakuacji, mają pomóc stewardesom utrzymać stabilność. Chodzi o to, że w ekstremalnej sytuacji niektórzy pasażerowie mogliby zepchnąć kogoś z obsługi w dół. Dzięki uchwytom ta może być bezpieczniejsza.

Czarne trójkąty

Mowa o elementach umieszczonych nad miejscami, z których jest najlepszy widok na skrzydła samolotu. Oznaczają one położenie skrzydeł i są używane przez członków załogi, gdy muszą je sprawdzić np. przed startem.

Otwory w oknach

Te małe otwory intrygują wielu pasażerów. Ekspert w dziedzinie inżynierii lotniczej Philip Spiers wyjaśnił, że w okno samolocie składa się z plastikowej szyby po wewnętrznej stronie maszyny, a także szklanych szyb pośrodku i na zewnątrz. plastikowa szyba po wewnętrznej stronie samolotu uniemożliwia pasażerom dostęp do szklanych szyb. Otwór znajduje się w środkowej szybie i od tej zewnętrznej oddziela go szczelina powietrzna. To na wypadek, gdyby pojawiły się problemy związane z ciśnieniem. Zewnętrzna szyba pęknie wtedy jako pierwsza, dzięki czemu będziemy bezpieczniejsi. Otwór pomaga utrzymać różnicę ciśnień i kieruje ją na szybę zewnętrzną, a nie wewnętrzną.

Popielniczki

To ostatni ze wspominanych elementów. Choć w samolotach palenie jest zakazane, to popielniczki są obowiązkowe na wypadek, gdyby pasażerowie złamali zasady. Ze względów bezpieczeństwa znajdują się obok toalet.

Znaliście wszystkie te funkcje?

Czytaj też:
Te rady stewardesy warto poznać. Tak zaoszczędzicie w podróży
Czytaj też:
Nagranie stewarda to hit sieci. Pokazuje 3 zasady, by bezpiecznie przetrwać turbulencje

Opracowała:
Źródło: dailymail.co.uk