Ciśnienie w kabinie samolotu jest utrzymywane na poziomie wyższym niż otaczająca maszynę atmosfera. Różnica, która się pojawia, powoduje duży nacisk na okna.
W swoim wpisie lotnisko wyjaśniło, że dziurka w oknie samolotu to otwór upustowy. Służy on do regulacji ciśnienia. Okno w samolocie składa się z trzech warstw, a dzięki regulacji jej najbardziej zewnętrzna szyba nie pęka pod naporem ciśnienia. Otwór znajdujący się w środkowej warstwie pełni też funkcję wentylacyjną. Dzięki niemu okno nie paruje i można podziwiać widoki podczas lotu.
Pęknięcie szyby w samolocie. Czy należy się obawiać?
– Każdy otwór w konstrukcji samolotu powoduje znaczące obniżenie wytrzymałości całej konstrukcji. – Nikt przecież nie wyobraża sobie podróżowania w samolocie bez okien, dlatego muszą one być odpowiednio wzmocnione – mówił w rozmowie z Business Insider prof. Krzysztof Sibilski z Zakładu Inżynierii Lotniczej na Politechnice Wrocławskiej.
Przypomniał też serię katastrof z udziałem samolotów De Havilland Comet, pierwszego na świecie komercyjnego odrzutowca pasażerskiego.
– Te samoloty rozpadały się w powietrzu z niewiadomych przyczyn. Odkryto, że przyczyną były nieprawidłowe wzmocnienia okienek – powiedział prof. Krzysztof Sibilski.
W 2022 roku należący do Polskich Linii Lotniczych LOT Boeing 787-8 Dreamliner lecący z Warszawy do Toronto zawrócił w rejonie Norwegii, po półtorej godziny lotu, i zaczął kierować się z powrotem do Polski. Powrót do kraju był spowodowany pękniętą szybką w kabinie pilota.
Czytaj też:
Które miejsca w samolocie są najlepsze? Doświadczona stewardessa ujawniaCzytaj też:
Pęknięta szybka w trakcie lotu nad USA. „Stewardessie opadła szczęka”