Chociaż ta inwestycja jest nastawiona głównie na obsługę transportu do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, to biegnie dwutorowo. Ucieszy także mieszkańców Pomorza i turystów. Po ponad 25 latach pociągi połączą dwa miasta na Kaszubach, Kartuzy i Lębork. To pierwszy z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino. Przy okazji poprawi się dostępność komunikacyjna na Pomorzu, a turyści bez auta dotrą do kaszubskich atrakcji. Umowa dotycząca inwestycji została podpisana w poniedziałek w Sierakowicach, między PKP PLK a firmą Torpol.
Kiedy pociągi na trasie Lębork-Kartuzy wrócą?
Pociągi osobowe na tej trasie mają ruszyć za niecałe trzy lata – zakończenie prac planowane jest w pierwszym kwartale 2028 r.
„Dla sprawnego przewozu towarów oraz przywrócenia ruchu pasażerskiego przygotujemy nie tylko linie kolejowe prowadzące bezpośrednio do elektrowni, ale również trasę alternatywną z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka” – powiedział podczas konferencji prasowej Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych SA.
Nowe stacje na trasie
Rewitalizacja to także możliwość dojazdu pociągiem do wielu kaszubskich miejscowości, także tych, które przed 2000 r. nie miały swojej stacji. Wśród nich są Grzybno (nowy przystanek), Prokowo, Łapalice (nowy przystanek), Garcz, Cieszenie, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Sierakowice Szkoła (nowy przystanek), Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia – Zakrzewo, Kętrzyno, Nawcz, Rozłazino.
Drugi etap prac obejmie modernizację linii Lębork – Łeba (tutaj pociągi kursują, ale sezonowo) oraz budowę nowych odcinków przez Choczewo i teren elektrowni do stacji Steknica. Trzeci zakłada modernizację linii Wejherowo–Choczewo.
W planach jest przebudowa 10 obiektów – mostów, wiaduktów i przepustów, a 57 zostanie wyremontowanych.
Czytaj też:
To połączenie kolejowe w Polsce stało się hitem. „Czekamy na turystów”Czytaj też:
Powrót do cywilizacji. PKP przywróci Polakom 14 zapomnianych połączeń