Mały Fiat na płycie lotniska Kraków Airport. Miał do wypełnienia ważne zadanie

Mały Fiat na płycie lotniska Kraków Airport. Miał do wypełnienia ważne zadanie

Dodano: 
Fiat 126p w malowaniu PLL LOT
Fiat 126p w malowaniu PLL LOT / Źródło: Kamil Andrukowicz
Jedyny taki maluch w Polsce! 22 września na płycie krakowskiego lotniska pojawił się niecodzienny gość – Polski Fiat 126 RA w malowaniu LOT-u. Co tam robił?

Historyczny Fiat, należący do grupy Grupy Pokazowej 126HOOLIGANS RACING, miał do odegrania niebagatelną rolę. W charakterze samochodu follow me pilotował po płycie lotniska Kraków Airport. samoloty rejsowe PLL LOT – Dreamlinera lecącego do Chicago i Embraera 175, wracającego do Warszawy. Akcja odbyła się w 20. rocznicę zakończenia produkcji Fiata 126p w Polsce. Był to ukłon i podziękowanie dla tych samochodów za lata pomocy w działaniu lotniska.

Dokładnie tak pomalowane (oprócz szachownicy) i wyposażone w radiotelefon Fiaty, jeździły od 1979 roku w służbie LOT-u po polskich lotniskach. A także robiły karierę w kinematografii. Kultowy samochód Fiat 126 w dokładnie takim malowaniu wystąpił w serialu „07 zgłoś się” na warszawskim Okęciu.

Pojazd zabytkowy

Fiaty 126 RA produkowane były w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSM do celów sportowych oraz do badań, nie były więc modelami seryjnymi. Egzemplarz wykorzystany podczas sesji powstał w 1987 roku. Auto o numerze rejestracyjnym KR 99J jest wpisane do rejestru zabytków. Pojazd znajduje się w prywatnych rękach jednego z kolekcjonerów klubu i jest obecnie jedynym samochodem w takim malowaniu w Polsce.

Fiat 126 RA posiada malowanie wykonane techniką zbliżoną do oryginalnej, wykorzystywanej w latach 80-tych oraz branding PLL LOT, według projektu autorstwa Romana Duszka i Andrzeja Zbrożka z 1976 roku. W czasach PRL-u znakowanie pojazdu polegało na naniesieniu papierowych szablonów przy pomocy białek na nadwozie, pomalowaniu pędzlem i tamponowaniu watą owiniętą w gazę. Logo widoczne na karoserii opiera się na planie koła, w które wpisana jest stylizowana sylwetka żurawia. Projekt został stworzony na przełomie 1929 i 1930 roku przez Tadeusza Lucjana Gronowskiego. Projekt Gronowskiego zwyciężył w konkursie na logo LOT-u i stał się stałym elementem identyfikacji wizualnej firmy.

Galeria:
Historyczny Fiat w malowaniu LOT-u
Opracowała:
Źródło: LOT
 0

Czytaj także