Ten rok upływa pod znakiem czeskiej ekspansji na polskich torach. We wrześniu tego roku – na razie pilotażowo, na trasie Kraków-Warszawa – ruszyły żółte pociągi RegioJet, czeskiego prywatnego przewoźnika kolejowego. Od 14 grudnia rozpoczną one kursowanie na trasach Warszawa–Poznań, Kraków–Warszawa–Gdynia oraz Warszawa–Ostrawa–Praga. Sprzedaż biletów ruszy 4 listopada. Już teraz firma proponuje bilety na przejazd z Krakowa do stolicy w atrakcyjnej cenie – 9 zł.
7 października mieliśmy okazję pojechać na krótkim odcinku ze stacji Warszawa Zachodnia-Warszawa Wschodnia. Twórca i prezes Regiojet Radim Jančura oraz Michał Plaza – szef RegioJet w Polsce przedstawili plany rozwoju w Polsce.
Ceny biletów w RegioJet
Czeska firma promuje się na naszym rynku hasłem „Prędkość Pendolino za niższe ceny”.
–Liczymy na to, że od 14 grudnia wyjedziemy na wszystkich trasach, które mamy zaplanowane, więc wówczas zaproponujemy ceny biletów od około 50 zł wzwyż – zapowiedział Michał Plaza.
Poza tym przewoźnik chce skusić pasażerów ofertą darmowych napojów (woda i kawa w trzech klasach – od Standard do Biznes, z wyjątkiem najtańszej – Low Cost). Oferta usług w ramach różnych klas jest zresztą bardzo zróżnicowana, podobnie jak u konkurenta „żółtej linii”, Leo Express. Podróże mają być dostępne zarówno dla pasażerów „wrażliwych cenowo”, jak i dla szukających komfortu w klasie Business.
A czy RegioJet będzie stosować cennik dynamiczny (zmieniający się w zależności od zainteresowania klientów)? Zwykle to oznacza, że w okolicach świąt religijnych oraz dużych imprez ceny biletów rosną – taki cennik stosuje także Leo Express.
– Nazwijmy go półdynamicznym z dużym udziałem statycznego. Oczywiście cennik stara się reagować na okres wzmożonego zainteresowania jak święta czy koniec roku szkolnego. Ale nawet jeśli zauważymy, że wszystkie miejsca w pociągu się wyprzedały, to nie podniesiemy cen w następnym o połowę – zadeklarował w rozmowie z „Wprost” Michał Plaza.
Niewykluczone, że wkrótce bilety na pociąg konkurenta PKP kupimy także stacjonarnie. Firmie zależy na widoczności na polskich dworcach. Chce otworzyć po jednej kasie biletowej (w Krakowie, Warszawie i Poznaniu) i uruchomić biletomaty. – To kwestia negocjacji z każdym menedżerem dworca, a następnie z zarządem PKP S.A., ale będziemy się o to starali– mówił CEO RegioJet w Polsce.
Internet w czeskich pociągach
Czas w podróży można spędzić, oglądając filmy czy grając na panelach zainstalowanych na oparciach foteli, jak w wielu liniach lotniczych. To usługa dostępna w wagonach bezprzedziałowych ASTRA.
Wi-Fi będzie dostępne we wszystkich klasach. Pasażerowie mogą liczyć na standardowe funkcjonowanie sieci, np. pozwalające na korzystanie z poczty, a niekoniecznie oglądanie filmów na platformie streamingowej.
–To bardziej złożona kwestia – zasięgu w terenie często nie ma i nie tylko my mamy z tym problem – tłumaczył szef RegioJet w Polsce.
Po tym, jak pociąg dojechał do stacji Warszawa-Wschodnia zapytaliśmy prezesa RegioJet o plany dalszego rozwoju w Europie, np. uruchomienie dalekich połączeń.
– Uruchomienie nocnych połączeń z wagonami sypialnymi nie jest dla nas priorytetem. Ale jeśli dostaniemy prośbę o uruchomienie pociągu do Chorwacji, z większą liczbą miejsc niż oferuje PKP Intercity, jesteśmy na to gotowi. Bez państwowych dotacji – powiedział nam Radim Jančura.
Rozkład jazdy na 2025 rok i dalsze plany „żółtej linii” w Polsce
Od 14 grudnia w planach jest aż 8 kursów dziennie z Krakowa do Warszawy, sześć na trasie Poznań Główny-Warszawa, jeden kurs Praga-Warszawa (pociąg zatrzyma się m.in. na stacji Pyrzowice Lotnisko), trzy kursy Kraków–Warszawa–Gdynia.
Od grudnia 2026 roku RegioJet planuje potroić liczbę połączeń w stosunku do grudnia tego roku. Będzie zabierać pasażerów w podróż na 11 trasach:
- Warszawa – Poznań – Wrocław
- Warszawa – Poznań – Berlin
- Warszawa – Poznań – Szczecin
- Gdynia – Gdańsk – Warszawa – Katowice – Ostrawa – Brzecław– Wiedeń
- Gdynia – Gdańsk – Warszawa – Katowice – Ostrawa – Praga
- Przemyśl – Kraków – Ostrawa – Brzecław – Wiedeń
- Przemyśl – Kraków – Ostrawa – Praga
- Kraków – Warszawa – Gdańsk – Gdynia
- Gliwice – Warszawa – Gdańsk – Gdynia
- Rybnik – Warszawa – Gdańsk – Gdynia
- Bogumin – Warszawa – Gdańsk – Gdyni
Czytaj też:
Dziś konkurent PKP wjeżdża na polskie tory. Ceny biletów rozpoczynają się od 39 złotychCzytaj też:
Internet, wegańskie dania i bilety od 9 zł. Tak ma wyglądać podróż Warszawa-Praga