Co oznaczają gwiazdki przy nazwach hoteli? Zobaczcie, jak są przyznawane i dlaczego są ważne

Co oznaczają gwiazdki przy nazwach hoteli? Zobaczcie, jak są przyznawane i dlaczego są ważne

Dodano: 
Hotel
Hotel Źródło:Shutterstock
Podczas wyboru hotelu goście zwracają uwagę na oznaczenia w postaci gwiazdek, które znajdują się przy nazwie obiektu. Wiecie, jak są przyznawane i co tak naprawdę oznaczają?

Ocena hotelu w postaci gwiazdek ma dla większości turystów kluczowe znaczenie. Kiedy wybierają się na wakacje, często wybierają nocleg właśnie na podstawie tej klasyfikacji. Co ona oznacza i czego można się spodziewać po hotelach 3-, 4- czy 5-gwiazdkowych?

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Jak można się domyślić, gwiazdki hotelowe odpowiadają standardom i udogodnieniom, na które mogą liczyć nocujący w danym obiekcie goście. Klasyfikacja opiera się najczęściej na 5-stopniowej skali, choć od kilku lat mówi się również o obiektach 6- czy nawet 7-gwiazdkowych. O tym, czy rzeczywiście mogą one oferować „aż tyle” napiszemy niżej. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że na każdym kontynencie, a także w różnych krajach kategoryzacja hoteli może odbywać się inaczej. Co więcej, będą też na świecie rejony, w których w ogóle nie znajdziemy takich oznaczeń przy nazwach hoteli. Dlatego najważniejsze jest tak naprawdę czytanie opinii gości, którzy już odwiedzili dany obiekt i sprawdzenie, czy oferuje on to, na czym nam zależy.

Co zatem oznacza, że hotel ma 1, 2, 3 czy 4 gwiazdki?

Hotele 1- i 2-gwiazdkowe oferują gościom najmniejszą liczbę udogodnień. Ich pokoje są najczęściej niewielkie i znajdują się w nich łóżko, szafa oraz niewielkie biurko. Łazienka zazwyczaj znajduje się w takim przypadku na korytarzu lub jest przypisana do kilku pokojów. Za małą liczbą udogodnień idzie też najniższa cena za noc.

Obiekty 3-gwiazdkowe to te o zdecydowanie wyższym standardzie niż opisane powyżej. Ich pokoje są większe, lepiej wyposażone, a łazienka często jest przypisana do konkretnego gościa/pary/rodziny. W dodatku w takim obiekcie często można skorzystać z kawiarni/baru/restauracji. Jeśli nie dysponują one takim udogodnieniem, muszą być zlokalizowane maksymalnie 500 m od najbliższego miejsca, w którym można zjeść.

Hotele 4-gwiazdkowe to takie, które mają już naprawdę wysoki standard. Jego pokoje są dużo bardziej luksusowe niż w przypadku poprzednich kategorii. Taki obiekt dysponuje restauracją/kawiarnią/barem, a klienci muszą mieć możliwość nabyć w nim także przekąski oraz coś do picia. 4 gwiazdki zobowiązują również do tego, że w pobliżu obiektu lub też w nim/pod nim znajduje się dogodny parking dla gości. Goście powinni mieć do dyspozycji również room service dostępny przez całą dobę, możliwość prania, suszenia ubrań czy budzenia na telefon.

Dla hoteli 5-gwiazdkowych charakterystyczne są takie udogodnienia jak baseny, siłownie, SPA, doskonale wyposażone pokoje z dostępnymi w środku napojami w postaci kawy czy herbaty, codzienne sprzątanie. Tu także standardem powinna być klimatyzacja, choć dzisiaj jest ona normalnością także w obiektach o niższych kategoriach.

Wymienione powyżej udogodnienia i klasyfikacja są charakterystyczne dla obiektów w Polsce i w Europie. Jednak w zależności od kraju może się to różnić. Gdzie obowiązuje taki system, a gdzie warto zwrócić uwagę na inne rzeczy i uważać?

Jak działa system przyznawania gwiazdek?

Dziennikarze serwisu Euronews Travel wypytali o te kwestie prezesa Europejskiej Unii Hotelstars i członka HOTREC (Konfederacji Krajowych Stowarzyszeń Hoteli, Restauracji, Kawiarni i Podobnych Obiektów w Unii Europejskiej i Europejskim Obszarze Gospodarczym), Markusa Luthego.

„W całej Europie 21 krajów stosuje wspólny system klasyfikacji, w którym oceniane są hotele za pomocą gwiazdek. Każdy z nich jest oceniany na podstawie 247 kryteriów podzielonych na pięć kategorii. Każdemu kryterium przypisuje się punkty w zależności od jego istotności, od 1 do 20 punktów. Dla każdej kategorii istnieje lista obowiązkowych kryteriów oraz dodatkowe kryteria, które można wykorzystać, aby zdobyć więcej punktów” – powiedział Luthe.

Jednak samo spełnienie minimalnych kryteriów nie wystarczy, aby uzyskać kategorię gwiazdek. Hotele, które spełniają wszystkie obowiązkowe kryteria w swojej kategorii i oferują wyjątkowy poziom usług, otrzymują przyrostek „Superior”. Od wszystkich zasad zdarzają się jednak wyjątki. Hotele do czterech gwiazdek nadal mogą osiągnąć ranking np. 4 gwiazdek, działając bez restauracji. W takich przypadkach nadal można je sprzedawać jako „hotel bez restauracji”.

To niejedyna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę. Choć Europa ma dość ustandaryzowany sposób oceny hoteli, niektóre kraje korzystają z własnych systemów. Są to np. Francja czy Portugalia. W innych krajach, takich jak Finlandia i Norwegia, w ogóle nie ma klasyfikacji gwiazdkowej.

Na drugim końcu spektrum znajdują się Hiszpania i Włochy, które do rankingu swoich hoteli stosują odpowiednio 17 i 21 oddzielnych klasyfikacji regionalnych.

„Jesteśmy w bliskim kontakcie z tymi krajami, ale każdy z nich ma swoje własne powody, dla których (jeszcze) nie uczestniczy w Związku Hotelstars. Są to w szczególności strukturalne względy polityczne, zaangażowane instytucje lub szczególne warunki rynkowe” – dodaje Luthe mówi Euronews Travel.

Jak wygląda proces przyznawania gwiazdek od początku do końca? Właściciele hoteli muszą wypełnić kompleksowy kwestionariusz samooceny, który następnie jest przesyłany do oceny przez Związek Hotelstars. Po dokonaniu oceny przeprowadzany jest audyt na miejscu, aby sprawdzić, czy hotele nie oceniają się zbyt wysoko. Jeśli inspekcja zakończy się w sposób zadowalający, przyznana zostanie odpowiednia klasyfikacja gwiazdkowa – choć nie zawsze jest to takie proste.

Luthe twierdzi, że istnieją dwa możliwe scenariusze, jeśli hotele nie są warte oceny, jaką same sobie przyznały, lub w ogóle nie kwalifikują się do żadnej oceny.

„Pierwszy scenariusz ma miejsce, gdy hotel reklamuje się gwiazdkami, mimo że nie jest sklasyfikowany. Skontaktujemy się z takimi hotelami i poprosimy o usunięcie tych gwiazdek. Jeśli hotel nie zastosuje się do żądania, można zgłosić to krajowemu organowi ochrony konsumentów lub ochronie konkurencji” – mówi Luthe. „Drugi scenariusz ma miejsce wtedy, gdy hotel w procesie klasyfikacji nie spełnia minimalnych wymaganych kryteriów, np. dotyczących higieny czy bezpieczeństwa. W takich przypadkach hotel w ogóle nie podlega żadnej klasyfikacji” – dodaje Luthe.

Co z hotelami, które reklamują się jako posiadające 6 lub 7 gwiazdek? W Europie kraje członkowskie HOTREC zgodziły się klasyfikować swoje hotele wyłącznie w oparciu o tradycyjną pięciogwiazdkową skalę.

Chociaż wydaje się to wykluczać istnienie obiektów 6- lub 7-gwiazdkowych, wyższą ocenę (czyli np. „Superior”) można przyznać naprawdę wyjątkowym obiektom. Takim, które oferują nie tylko jakość, ale też doświadczenie.

„Jeśli w mediach czasami pojawiają się hotele posiadające więcej niż 5 gwiazdek, to według naszej wiedzy są to wyłącznie przekazy reklamowe hotelu lub mediów, które nie opierają się na oficjalnym katalogu kryteriów” – dodaje ekspert.

Według HOTREC gwiazdki hotelowe pozostają jednym z najczęściej używanych filtrów wyszukiwania na portalach rezerwacyjnych. To korzystne zarówno dla podróżnych, którzy często korzystają z gwiazdek, aby zawęzić wyszukiwanie hoteli na wczesnym etapie, jak i dla samych witryn rezerwacyjnych.

Czytaj też:
Hotele oferują w pakiecie wiele gadżetów. Te możemy zabrać ze sobą do domu
Czytaj też:
Ten hotel ma dwuletnią listę oczekujących. Oferuje najlepszy widok na świecie

Źródło: WPROST.pl/euronews.com