Polskie lotnisko robi krok w tył. Takie komunikaty usłyszą pasażerowie

Polskie lotnisko robi krok w tył. Takie komunikaty usłyszą pasażerowie

Dodano: 
Port lotniczy w Gdańsku
Port lotniczy w Gdańsku Źródło: Shutterstock / Krzysztof Pazdalski
Od 31 stycznia w Porcie Lotniczym Gdańsk w życie wejdą ważne zmiany. Zarządzający wsłuchali się w wątpliwości turystów. Lotnisko nie będzie całkiem ciche.

W listopadzie ubiegłego roku Port Lotniczy Gdańsk zapowiedział istotną zmianę w jego funkcjonowaniu. Władze portu lotniczego chciały ograniczyć hałas w terminalu i tym samym dołączyć do grona cichych lotnisk. W planach było nadawanie komunikatów tylko w sytuacjach awaryjnych oraz dotyczących bezpieczeństwa.

W mediach społecznościowych reakcje były bardzo różne, a część pasażerów zwracała uwagę m.in. na problem, jaki stwarza to dla osób niedowidzących czy niewidomych, które nie będą mogły śledzić jedynie informacji na tablicach.

„Jestem osobą niewidomą. Rozumiem, że np. osobom przebodźcowanym, z nadwrażliwością, potrzebna jest cisza, jednak wyjaśnienie, że osobom niewidomym »wystarczy asysta« budzi moją ogromną nieufność. Nie zliczę sytuacji, w Polsce i za granicą, gdy siedziałam (sama lub z osobą widzącą), czekając na ogłoszenie możliwości boardingu i nagle okazywało się, że gejt zmienił się prawie w ostatniej chwili (...)” – pisała jedna z pasażerek w listopadzie.

Skandal. Osoby które mimo niepełnosprawności były samodzielne, teraz będą skazane na proszenie o pomoc” pisała inna osoba.

Ciche lotnisko w Gdańsku. Co się zmieni?

Podczas konferencji prasowej w środę poinformowano o tym, jak ma wyglądać program Silent Airport. Lotnisko ruszy z programem 31 stycznia, w nieco łagodniejszej wersji.

Dopuszczone będą trzy komunikaty:

  • informacje o otwarciu gate
  • ostatnie wezwanie dla pasażerów
  • informacje o zmianie gate

– Po dyskusji i opiniach zmieniliśmy nasze stanowisko w tej sprawie. Te komunikaty będą słyszalne tylko przy bramkach. Lotnisko jest już wyposażone w specjalny system nagłośnienia. Zobaczymy, jak to sprawdzi się w praktyce, korekty są możliwe – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku, cytowany przez Dziennik Bałtycki.

Prezes lotniska Gdańsk Tomasz Kłoskowski

Asysta dla osób z niepełnosprawnością na lotnisku

Potrzebę asysty można zgłosić przy zakupie biletu albo na dwie godziny przed odlotem, w biurze PRM (ang. pasażerowie z ograniczoną mobilnością), które znajduje się w terminalu w strefie ogólnodostępnej gdańskiego lotniska. Lotnisko informowało, że z asysty PRM mogą korzystać nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, także seniorzy, którzy się na nim nie odnajdą. „Agent, który zajmuje się asystą, firma Ferrier, zapewnia, że nikomu nie odmówi pomocy” – czytamy.

W 2024 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk obsłużono 6 mln 714 149 pasażerów, o 13,7 proc. więcej niż w 2023 roku. W kwietniu z Pomorza wystartuje nowe połączenie linii Ryanair, do Bratysławy. Do stolicy Słowacji pasażerowie polecą we wtorki, czwartki i soboty.

Czytaj też:
Polskie lotnisko wprowadza dużą zmianę. Turyści powinni być czujni
Czytaj też:
Nie przepłacaj za wodę pitną. Na tych lotniskach w Polsce jest za darmo

Opracowała:
Źródło: Wprost, materiały prasowe, Dziennik Bałtycki