„Czy ktoś może wyjaśnić, co to za dźwięk?” – zapytał użytkowników TikToka anil_lobo, turysta z Dubaju. Na swoim filmiku z komediową przesadą odegrał reakcję na odgłos, który brzmi jakby jakiś element w samolocie zaczął się psuć lub przesuwać. Ponieważ dźwięk się powtarza, można go skojarzyć ze „szczekaniem” albo ruchem głośnych wycieraczek. Powodów do obaw nie było.
Dziwny dźwięk w samolotach
Taki dźwięk można usłyszeć w starszych modelach samolotów Airbus (znajdują się m.in. we flocie Wizz Air) i jeśli nimi lecieliście, pewnie nie raz mieliście okazję zastanawiać się, o co chodzi.
Za odgłos odpowiada system hydrauliczny maszyny, a konkretnie pompa PTU (Power Transfer Unit). To urządzenie, które przenosi moc hydrauliczną z jednego z systemów hydraulicznych samolotu do innego. W dużym skrócie chodzi o równoważenie ciśnień między dwoma układami. Ponieważ system działa w próżni, odgłos jest wyraźny- informuje portal airnavradar.com.
Dźwięk często można usłyszeć na ziemi, podczas uruchamiania i wyłączania silnika. Umiejscowienie PTU przy skrzydle oznacza, że osoby siedzące w środkowej części samolotu mogą słyszeć go wyraźniej.
Nowe modele Airbusa w Polsce
Warto dodać, że „szczekanie” dotyczy głównie starszych modeli A320 oraz A330. Jest mało prawdopodobne, że usłyszymy je w nowszych samolotach A320 i A31 neo. Portal The Points Guy wyjaśnia, że Airbus opracował rozwiązanie tłumiące hałas w swojej rodzinie samolotów wąskokadłubowych nowej generacji.
Nowsze wersje odpowiadają już za 65 proc. operacji w samolotach Wizz Air, a od grudnia 2025 drugi samolot Airbus A321neo będzie stacjonował we Wrocławiu.
Jeszcze nowocześniejsze modele Airbusa dołączą do floty PLL LOT, w latach 2027-2031. Polski przewoźnik zamówi 40 samolotów typu Airbus A220 w wersjach -100 i -300. Ponadto, w ramach opcji i prawa zakupu zyska możliwość nabycia kolejnych 44 maszyn tego producenta.
Czytaj też:
Ukryte funkcje w samolotach. W sytuacji zagrożenia są na wagę złotaCzytaj też:
Lotnisko Chopina edukuje. Do czego służy dziurka w oknie samolotu?