Pendolino zostanie zastąpione? Na tych trasach pojawią się pociągi piętrowe

Pendolino zostanie zastąpione? Na tych trasach pojawią się pociągi piętrowe

Dodano: 
Pociąg Pendolino
Pociąg Pendolino Źródło: Shutterstock / The_Pixel
Już wkrótce polscy pasażerowie będą mogli jeździć pociągami piętrowymi. Jako pierwsze pojawią się na tych popularnych trasach.

Pociągi piętrowe są przyszłością polskiej kolei. Składy z podwojoną liczbą miejsc są odpowiedzią na przepełnione pociągi w długie weekendy, ferie czy wakacje. Na niektórych trasach mogą nawet całkowicie zastąpić Pendolino. Jak wynika z zapowiedzi PKP Intercity i ministerstwa infrastruktury, jednymi z pierwszych połączeń, na których zobaczymy piętrowe składy produkcji Alstom, mogą być kursy z Warszawy nad Bałtyk. „Na zmiany te jednak musimy poczekać jeszcze kilka lat” – pisze Rynek Kolejowy.

Wielkie zmiany w PKP Intercity

W najbliższych latach PKP Intercity otrzyma znaczące wzmocnienie taboru. „Zakup co najmniej 42 a najpewniej 72 nowych, piętrowych zespołów trakcyjnych przez PKP Intercity przyniesie nie tylko ogromną, nową podaż miejsc dla pasażerów przewoźnika, ale wpłynie również na model obsługi niektórych tras” – tłumaczy Rynek Kolejowy. Każdy piętrowy pociąg będzie w stanie przewieźć 550 osób na miejscach siedzących (o 150 niż pojedynczy Pendolino), a niektóre składy są przecież złączone z dwóch jednostek. Prędkość pociągu maksymalnie osiągnie 200 km na godzinę.

To sprawia, że nowe wagony staną się idealne do obsługi połączeń z Warszawy do Gdyni i Kołobrzegu. Piętrowe pociągi mogą pojawić się także na trasach pomiędzy Łodzią a Warszawą.

Dlaczego nie Pendolino?

Do tej pory PKP Intercity w obleganych terminach radziło sobie, jak mogło, łącząc składy pociągów. Jak wyjaśnia jednak Prezes Zarządu PKP Intercity Dariusz Malinowski, pociąg złożony z podwójnego Pendolino nie jest optymalny „Taka jednostka ma zbyt dużą moc w stosunku do obecnej infrastruktury” – pisze Rynek Kolejowy. Pociągi ED250 są w stanie poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę i powinny być wykorzystywane przede wszystkim na Centralnej Magistrali Kolejowej, która umożliwia osiągnięcie takich wyników.

Zgodnie z umową, Alstom przekaże przewoźnikowi wszystkie składy piętrowe w październiku 2032 roku.

Czytaj też:
Pociągiem aż nad wybrzeże oceanu. To jedna z najpiękniejszych tras kolejowych świata
Czytaj też:
To połączenie kolejowe zachwyci fanów city breaków. Sprzedaż biletów już ruszyła

Opracowała:
Źródło: rynek-kolejowy.pl