Samoloty dwóch linii prawie się zderzyły. Cudem uniknięto tragedii

Samoloty dwóch linii prawie się zderzyły. Cudem uniknięto tragedii

Dodano: 
Samolot
Samolot Źródło:Shutterstock
Groźna sytuacja spotkała pasażerów dwóch samolotów na terenie tureckiej przestrzeni powietrznej. Były to maszyny rosyjskiej produkcji należące do linii Red Wings i IrAero Superjets. Finał akcji okazał się zaskakujący.

Choć do wypadków w powietrzu nie dochodzi często, to jednak podróż samolotem zawsze wiąże się z pewnego rodzaju ryzykiem. Podczas lotu nietrudno o turbulencje lub nietypowe trudności. Ostatnio do takich wielokrotnie dochodziło m.in. w Polsce, gdy o mały krok nie doszło do zderzenia przez lecącego z naprzeciwka drona. Tym razem groźny incydent przytrafił się rosyjskim samolotom. Gdyby nie odpowiednie manewry, wszystko skończyłoby się tragicznie.

O krok od zderzenia samolotów. Groźny incydent w Turcji

Zderzenia cudem uniknęły dwa samoloty pasażerskie produkcji Superjet 100. Jeden z nich należał do linii Red Wings i obsługiwał lot z Władykaukazu do Antalyi, zaś drugi – IrAero Superjets – miał dostać się z Antalyi do Soczi. Po rozpoczęciu podróży nikt nie podejrzewał, że w pewnym momencie na pokładzie rozpocznie się prawdziwa walka o życie.

Wszystko działo się na terenie Turcji. Po tym, gdy samolot Red Wings opuścił Ankarę i zaczął schodzić z wysokości 10 950 metrów, w kokpicie włączył się system unikania kolizji samolotów. Okazało się, że możliwe jest zderzenie z samolotem IrAero Superjet, który leciał w przeciwnym kierunku na wysokości 10 350 m.

Uniknięto tragedii dzięki ważnym manewrom

Po tym, gdy piloci kierujący samolotami otrzymali ostrzeżenia, musieli działać bardzo szybko i ostrożnie. Chwilę przed tym, zanim obie maszyny się minęły, odległość w pionie między nimi spadła poniżej krytycznych 300 metrów. Załoga Red Wings musiała wykonać polecenia, które wydał system ostrzegania TCAS i wzniosła się o około 60 metrów, zgłaszając wszystko kontrolerom ruchu lotniczego.

Dzięki kilku manewrom wykonanym zgodnie z zaleceniami nowoczesnego systemu ryzyko zderzenia się zmniejszyło. Ta sytuacja dowodzi, że TCAS montowany w nowych samolotach jest bardzo istotny i pozwala wyeliminować niebezpieczne podejścia samolotów na niebie. Wszystko uruchamia się, gdy odległość między samolotami jest mniejsza niż 183 metry, a w poziomie mniejsza niż 25-30 sekund. Znaczenie ma też prędkość poruszania się maszyn.

Czytaj też:
Dramatyczna akcja na pokładzie samolotu. Pasażer doznał zatrzymania akcji serca
Czytaj też:
Pasażer samolotu otworzył drzwi w trakcie lądowania. „Chciał szybko wysiąść”

Opracowała:
Źródło: Telegram