Podczas podróży samolotem chyba nic nie stresuje bardziej, jak myśl, że nasz bagaż rejestrowany może nie dolecieć do punktu docelowego razem z nami. Do takich sytuacji dochodzi m.in. na Lanzarote. Bywa, że linie lotnicze zostawiają bagaże celowo z powodu trudnych warunków pogodowych, bo te utrudniają transport na lotnisku. Czasem w różnych krajach dochodzi do pomyłek, a turyści otrzymują swoje walizki dopiero po kilku dniach lub tygodniu.
Według firmy Sita, specjalizującej się w technologii lotniczej, w 2024 r. na lotniskach na całym świecie nieprawidłowo obsłużono 33,4 mln bagaży, podczas gdy w roku poprzednim liczba ta wyniosła 33,8 mln. Są jednak miejsca, gdzie takie sytuacje niemal się nie zdarzają. Tak jest na japońskim porcie Kansai.
Japońskie lotnisko z rekordem
Jak donosi „Daily Mail”, japońskie międzynarodowe lotnisko ustanowiło rekord świata w niegubieniu bagażu pasażerów od 30 lat. To imponujący wynik, którego może pozazdrościć wiele innych miejsc w Europie i innych kontynentów.
Mowa o porcie Kansai (KIX) położonym na sztucznej wyspie w Zatoce Osaka i istniejącym od 1994 roku. Stanowi on m.in. bramę do dużych miast, takich jak Osaka, Kioto czy Kobe. Rocznie obsługuje się tam miliony pasażerów, a w 2023 roku było to tez ponad 10 milionów sztuk walizek. Mimo takich ilości pracownicy tego miejsca potwierdzają, że nikt nie zgubił tam bagażu bezpowrotnie.
Port Kansai jest regularnie nagradzany
Niecodzienny wynik przynosi japońskiemu portowi wiele powodów do dumy. Otrzymało ono m.in.tytuł „Najlepszego lotniska na świecie w zakresie dostarczania bagażu” w prestiżowym plebiscycie Skytrax World Airport Awards.
Co ciekawe w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie znajduje się Kansai, wskaźnik nieudanej obsługi bagażu na jednego pasażera jest najniższy na świecie. Rekord japońskiego portu ma wynikać m.in. z tego, że tamtejszy system współpracy jest wyjątkowo dobrze opracowany. Dla miejscowych liczy się precyzja, odpowiedzialność i poszanowanie własności pasażerów.
Przykładowo w Kansai przeprowadzane są potrójne kontrole etykiet, aby mieć pewność, że właściwy bagaż trafi do właściwego samolotu. Jeśli zostanie wykryta jakakolwiek niezgodność, personel natychmiast przeprowadza dokładne przeszukanie luku bagażowego, płyty lotniska i pomieszczeń sortowniczych. Ewentualne zagubione bagaże zawsze wracają do właścicieli w ciągu kilku dni.
O tym, że miejscowe standardy są bardzo wysokie, świadczy m.in. to, że delikatne przedmioty np. przykład instrumenty muzyczne, są dostarczane pasażerom osobiście, a nie na taśmach transportowych. Mokre bagaże są wycierane do sucha, a wszystkie torby są ustawiane uchwytami na zewnątrz, aby pasażerowie mogli je łatwiej podnieść.
Czytaj też:
Najbardziej przyjazne lotnisko na świecie. Podróżni nie szczędzili mu pochwałCzytaj też:
Lotniska zakażą popularnych walizek? Chodzi o bezpieczeństwo podróżnych