PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację 50 wagonów typu 112A do standardu wagonów COMBO. Po zrealizowaniu kontraktu wagony będą w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami, rodziców podróżujących z dziećmi czy rowerzystów. W swojej flocie narodowy przewoźnik posiada już 60 podobnych pojazdów, które uzyskały prestiżowy certyfikat „Transport bez barier” – pisze w swoim oświadczeniu polski przewoźnik. Zdradzamy więcej szczegółów.
Turyści będą zadowoleni. Jak mają wyglądać nowe wagony?
Odnowione wagony przerobione na wygodny typ COMBO będą wielofunkcyjne pod wieloma względami. Na pasażerów czekać będą podwyższone standardy takie jak powiększone przestrzenie dla rodzin i osób z niepełnosprawnościami. Na więcej miejsca będą mogli liczyć również rowerzyści.
Osoby z niepełnosprawnościami skorzystają ze specjalnego przedziału dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Znajdziemy tam cztery pełnowymiarowe fotele, w tym dwa umożliwiające po złożeniu siedziska umieszczenie wózków inwalidzkich. Ponadto miejsca będą posiadały trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i temperaturą, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę.
Zmiany odczują też osoby z małymi dziećmi. W nowych wagonach COMBO znajdziemy przedziały dla opiekunów z dzieckiem, przyjazne dla najmłodszych – ściany i wykładzinę podłogową ozdobi grafika atrakcyjna dla dzieci. Siedziska foteli połączą się ze sobą, dzięki czemu utworzą jedną płaszczyznę, która może być użyteczna np. podczas drzemki malucha. Co ważne, w toaletach ma się pojawić przewijak.
Część bezprzedziałowa będzie dedykowana m.in. rowerzystom. W jednym z przedsionków znajdować się będą miejsca przystosowane do przewozu jednośladów i przestrzeń, w której staną maszyny vendingowe.
Nie tylko siedzenia będą większe. Do pociągu wejdziemy o wiele łatwiej
Po zmianach w PKP Intercity nawet sam wjazd do pociągu ma być łatwiejszy. Zarówno osoby z rowerami jak i te z niepełnosprawnościami skorzystają z rampy, która ułatwi bezpieczne wejście do środka. Pojazdy mają posiadać automatyczne drzwi przedziałowe nieposiadające progu, ułatwiające poruszanie się.
Jak podają przedstawiciele PKP Intercity, wagony będą wyposażone również w kontrastowe drzwi wejściowe i przejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta zostanie przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
PKP zdradziło, że zmodernizowane pojazdy będą jeździć w składach pociągów z prędkością do 160 km/h, zaś odbiór wszystkich pojazdów nastąpi nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Czytaj też:
PKP Intercity ponownie idzie na zakupy. Poprzednia oferta przekroczyła budżet o 2,5 mld złCzytaj też:
50 największych unijnych inwestycji na 20 lecie Polski w UE