Powraca temat budowy nowych stacji metra w Warszawie. Nie chodzi wcale o przystanki nowych linii, ale o stacje A16 „Muranów” oraz A12 „Plac Konstytucji” na najstarszej z nich. Po raz pierwszy obie pojawiły się w planach w latach 80., gdy budowano pierwszą nitkę podziemnej kolejki.
W 2019 r. Miasto Stołeczne Warszawa podpisało umowę z Wykonawcą – Biurem Projektów Metroprojekt Sp. z o.o., na wykonanie projektów obu stacji. W międzyczasie organ środowiskowy stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny ich oddziaływania na otoczenie. Odpowiednie dokumenty zostały dostarczone. W tym roku Regionalna Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wydała odpowiednie decyzje.
Będą nowe stacje metra w Warszawie
Serwis Warszawa Nasze Miasto informuje, że „porzucone” stacje najprawdopodobniej doczekają się realizacji, a pierwszy krok w tę stronę ma być zrobiony w tym roku.
„Trwa procedura związana z wydawaniem pozwoleń na budowę. Oczekujemy ich uzyskania do końca roku – powiedziała Anna Bartoń, rzecznik prasowa Metra Warszawskiego. Stacje miałyby powstać na istniejących już odcinkach tuneli metra. Podczas budowy jeden tor będzie wyłączony z ruchu.
Stacja tuż obok Placu Konstytucji. Czy warto?
Warszawiacy na razie wydaja się sceptyczni wobec pomysłu budowy stacji pod Placem Konstytucji. „Jest to beznadziejne rozwiązanie, utrudnia życie mieszkańcom Śródmieścia, stacja jest całkowicie niepotrzebna” – mówił Radiu Kolor jeden z przechodniów. „Nie wiem, jeśli dla mieszkańców dobrze, to dobrze. Ja nie będę korzystać” – oceniła młoda kobieta.
Stacja „Plac Konstytucji” ma powstać pod ul. Marszałkowską, pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Wilczą i z ul. Koszykową. Pieszo do metra „Politechnika” idzie się z tego miejsca około sześciu minut. Założeniem jest m.in. to, by mieszkańcy rejonu ul. Marszałkowskiej i MDM mieli jeszcze bliżej do stacji linii M1.
Stacja metra A16 „Muranów” ma powstać pod ul. Andersa, na północ od skrzyżowania z ul. Anielewicza. Miasto zakłada, że jej uruchomienie wpłynie na poprawę dostępności rejonu pomiędzy ul. Inflancką, a Nowolipki i pomiędzy ul. Karmelicką, a Nowym Miastem. Argumentuje, że jest to rejon atrakcyjny turystycznie, o bogatej historii (stacja A16 znalazłaby się blisko granicy getta warszawskiego).
Co sądzicie o tych inwestycjach?
Czytaj też:
Tajemnice warszawskiego metra zszokowały mieszkańców. Teraz władze się tłumacząCzytaj też:
Można się zdziwić. W tych miastach przejazd autobusem jest droższy niż w Warszawie