Zakaz lotów krajowych w kolejnym państwie? Obywatele będą musieli przesiąść się do pociągu

Zakaz lotów krajowych w kolejnym państwie? Obywatele będą musieli przesiąść się do pociągu

Dodano: 
Lotnisko w Hiszpanii
Lotnisko w Hiszpanii Źródło:Unsplash
W ślady Francji chce pójść Hiszpania. Władze myślą nad zakazaniem lotów krajowych – zamierzają zachęcić ludzi do podróżowania pociągami.

Jakiś czas temu branżę turystyczną obiegła wiadomość, że Francja zakaże latania samolotami na trasach krajowych, które można pokonać pociągiem w 2,5 h. Wygląda na to, że w ślady francuskiego rządu idą teraz Hiszpanie. To już kolejne europejskie państwo chcące wprowadzenia takich zmian. Nie wszystkim się to spodoba.

Hiszpania chce zakazu lotów krajowych

Hiszpania chce zakazać lotów krajowych i zachęcić obywateli do podróżowania koleją na trasach, które nie zajmą więcej niż 2,5 h. Zupełnie inny pogląd prezentują linie lotnicze, które twierdzą, że słabe połączenia kolejowe to uniemożliwiają. Jeśli jednak zakaz wszedłby w życie, mocno wpłynęłoby to np. na tak popularną trasę jak Madryt – Barcelona.

Narodowy przewoźnik Iberia musiałby w takiej sytuacji obciąć co najmniej pięć tras krajowych, które obejmują takie miasta jak Barcelona, Malaga, Alicante, Sewilla czy Walencja.

Ograniczenie krótkich lotów mogłoby spowodować, że pasażerowie wybieraliby zagraniczne linie lotnicze, co miałoby wpływ na konkurencyjność hiszpańskich przewoźników. Linie lotnicze w Hiszpanii sprzeciwiają się temu.

Władze pracują nad zmianą

Pełniąca obowiązki wicepremier Hiszpanii Yolanda Díaz ogłosiła, że Hiszpania rozważy wprowadzenie zakazu lotów na krótkich dystansach trwających mniej niż dwie i pół godziny, jeżeli istnieje dla nich alternatywa w postaci pociągu.

Inicjatywa mogłaby wpisać się w plan działania Hiszpanii na rzecz klimatu. Nie obejmowałaby jednak połączeń przesiadkowych, które dotyczą tras międzynarodowych.

Obecnie w Hiszpanii można latać samolotem między takimi miastami jak Madryt a Barcelona, Malaga czy Walencja. W obu kierunkach rocznie może z nich korzystać nawet 3,5 mln pasażerów. Jednak do każdej pary tych miast można dojechać pociągiem w ok. 2,5 h.

Niezależne badania wykazały, że lot na najbardziej ruchliwej trasie krajowej w kraju, Barcelona – Madryt, generuje dwukrotnie więcej dwutlenku węgla na pasażera niż ta sama podróż pociągiem, która trwa około dwóch i pół godziny. Hiszpański przewoźnik Iberia szacuje jednak, że loty krajowe odpowiadają za zaledwie 1 proc. emisji gazów cieplarnianych w kraju. Co o tym sądzicie?

Czytaj też:
LOT przeniósł trasę z Radomia na Lotnisko Chopina. Rejsy od października
Czytaj też:
Nieoczywisty kierunek na urlop. Uzbekistan to kraj, który cię zaskoczy

Opracowała:
Źródło: Simple Flying/thelocal.es