W maju 2023 roku branżę turystyczną obiegła informacja o tym, że w do portu lotniczego Warszawa-Modlin będzie prowadził pociąg. Obecnie ze stolicy Polski można tu dojechać koleją, ale następnie trzeba przesiąść się w autobus. W przyszłości pasażerowie mają mieć możliwość dojechania do terminala wyłącznie pociągiem.
Pod koniec kwietnia 2023 roku ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej. Oferty zbierane były do 6 czerwca. Firma, która wygrała przetarg, ma 28 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie takiej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji. Na zrealizowanie projektu wykonawca będzie miał 33 miesiące od podpisania umowy. Szacuje się, że kolejka powstanie w ciągu 3-4 lat.
Wygląda na to, że to jednak nie koniec zmian dotyczących Modlina. Teraz mówi się bowiem o rozbudowie terminala oraz płyty postojowej.
Lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane
Nowe władze portu lotniczego w Modlinie chcą rozbudować ten obiekt. Zarząd spółki miał nawet uzyskać zgodę na obejmujący wiele lat plan. Zakłada on m.in. rozbudowanie płyty postojowej, a także terminala.
„W tym roku planujemy obsłużyć ponad 3 milionów pasażerów. W dłuższym okresie planujemy rozbudowę portu lotniczego Warszawa Modlin. Przez ostatnie kilka lat było to niestety blokowane, ale mamy pozwolenie na rozbudowę terminala pasażerskiego” – powiedział w rozmowie z dziennikarzami eNewsroom.pl Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin.
Zmiany mają być wdrażane już od 2025 roku, a prace przewidziane są na niecałe 2 lata. Jaką metamorfozę dokładnie ma przejść port lotniczy? Przede wszystkim terminal ma zostać wydłużony, przez co też zwiększy się liczba dostępnych tu bramek.
„Obecnie koncept terminala w Modlinie ma ruchome bramki odlotowe – raz dla pasażerów podróżujących w strefie Schengen, a innym razem poza strefą Schengen. Chcielibyśmy istniejące cztery bramki pozostawić wyłącznie do obsługi strefy Schengen. Planujemy rozbudowę kontroli granicznej oraz terminala o nowe powierzchnie handlowe – zarówno duty free, jak i cateringowe. Wszystkie funkcje dodatkowe, pomocnicze – jak toalety, magazyny – zostaną przeniesione na poziom minus 1. Do tego dojdzie wydłużenie terminala w obie strony o kolejne bramki Non-Schengen. I kolejna inwestycja, którą warto wspomnieć, to jest budowa w pierwszym etapie 4 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C – czyli na przykład 737, które obsługujemy, albo zamiennie dwóch kodu C i jednego stanowiska większego dla samolotów typu Dreamliner. Te nowe inwestycje będą realizowane w warunkach optymalnych kosztów i chcielibyśmy zakończyć je w okresie 20-22 miesięcy” – dodaje Szymczak.
Władze portu chcą w ten sposób skusić innych przewoźników do korzystania z jego zasobów i przy okazji poszerzyć siatkę połączeń dla klientów z Polski.
Czytaj też:
Ryanair usunął 37 tras. Jednego połączenia z Polski będzie szkodaCzytaj też:
Turysta zatrzymany na lotnisku Warszawa-Modlin. Miał w bagażu granat i naboje