Polskie pociągi pojadą szybciej. Wiadomo, kiedy padnie rekord

Polskie pociągi pojadą szybciej. Wiadomo, kiedy padnie rekord

Dodano: 
PKP IC Pendolino
PKP IC Pendolino Źródło: Pkp ic
Rekord prędkości pociągu w Polsce jest zagrożony. Nowe składy PKP będą mogły pędzić szybciej niż Pendolino.

Pasażerowie polskiej kolei w najbliższych latach mogą spodziewać się sporych zmian. Pociągi Pendolino, które do tej pory rozpędzały się maksymalnie do 200 kilometrów na godzinę, wkrótce pojadą znacznie szybciej. PKP planuje także kupno zupełnie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, których możliwa maksymalna prędkość wyniesie aż do 320 kilometrów na godzinę. Zanim dojdzie do tego przetargu, przewoźnik zakupi jeszcze pociągi piętrowe.

Szybsze Pendolino za dwa lata

Rekord prędkości Pendolino w Polsce wynosi 293 km/h – tyle udało się osiągnąć maszyniście na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Górą Włodowską a Psarami w 2013 roku. Była to jednak tylko jazda testowa – zwykle najszybsze pociągi floty PKP Intercity z pasażerami na pokładzie jeżdżą z maksymalną prędkością 200 km/h.

To ma się jednak zmienić, choć data ciągle jest przesuwana. „Pierwszą linią dla Kolei Dużych Prędkości, czyli ponad 250 km/h, będzie CMK-a po 2027 r”. – powiedział na antenie TVP Info Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Jak podaje Rynek Kolejowy, PKP PLK nie potwierdza jednak tych informacji.

Zamówienie nowych pociągów

Poza niedawno ogłoszonymi „piętrusami” PKP planuje także zakup aż 46 nowych szybkich pociągów. Przetarg miałby się rozpocząć dopiero po finalizacji transakcji na piętrowe składy. „Wiceprezes PKP Intercity Adam Wawrzyniak nie wspomniał o prędkości pojazdów, natomiast na slajdzie prezentacji pokazanej w trakcie Komisji zapisano, że mają mieć one prędkość w przedziale 250-320 km/h” – pisze Rynek Kolejowy. W najbliższych latach osiągnięcie takich parametrów może być jednak w polskich warunkach niemożliwe do zrealizowania.

Modernizacje polegające na wymianie torów i regulacji sieci trakcyjnej prowadzone na linii magistralnej CMK z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia przyspieszą pociągi, jednak wartość 250 kilometrów na godzinę do maksimum, jakie może udać się osiągnąć. Pociągi jadące powyżej 300 kilometrów na godzinę to raczej odległa przyszłość.

Czytaj też:
Jeden tramwaj, siedem miast. Tak też można zwiedzać Polskę
Czytaj też:
Dojazd na polskie lotnisko coraz droższy. Turyści przesiadają się do taksówek

Opracowała:
Źródło: rynek-kolejowy.pl/TVP