W maju 2025 r. islandzka linia Play wróciła na Lotnisko Chopina. Tani przewoźnik wykonywał sezonowo połączenia z Warszawy, dwa razy w tygodniu. Ostatni lot w sezonie był zaplanowany na 24 października 2025 roku.
Koniec islandzkiej linii Play
29 września przewoźnik opublikował komunikat o zawieszeniu wszystkich połączeń. „Uprzejmie zalecamy sprawdzenie lotów oferowanych przez inne linie lotnicze. Niektórzy przewoźnicy mogą oferować specjalne „ceny ratunkowe” w zależności od okoliczności – przekazano.
W oddzielnym komunikacie poinformowano o słabej sprzedaży biletów.
„Powodów tej decyzji jest wiele, między innymi: działalność spółki od dawna przebiega gorzej niż oczekiwano, sprzedaż biletów nie szła dobrze w ostatnich tygodniach i miesiącach po negatywnych doniesieniach medialnych na temat jej działalności, jest nim także brak porozumienia wśród części pracowników z powodu zmian w polityce spółki” – czytamy. W efekcie decyzji pracę straci około 400 osób.
Play nie będzie latać. Co ze zwrotem kosztów biletów?
Na stronie Play zamieszczono też instrukcje dla klientów z biletami na odwołane loty. „Jeśli bilet został zakupiony kartą płatniczą, prosimy o kontakt z wystawcą karty w celu uzyskania zwrotu kosztów. Jeśli bilet został zarezerwowany w ramach pakietu (lot + zakwaterowanie lub usługi) za pośrednictwem biura podróży w EOG (Europejskim Obszarze Gospodarczym), prosimy o kontakt z biurem podróży w celu uzyskania pomocy” – przekazały linie. Poza tym pasażerowie linii lotniczych mają prawo do roszczenia wobec Play (Fly Play hf.) na podstawie Rozporządzenia o Prawach Pasażerów Lotniczych. W przypadku upadłości, roszczenia te muszą zostać zgłoszone do masy upadłościowej linii lotniczej.
„The Independent” przypomina, że linia Play została stworzona w 2019 roku przez dwóch dyrektorów Wow Air, po jej bankructwie. Rozpoczęła działalność 24 czerwca 2021 roku.
Model biznesowy był podobny do tego stosowanego przez Wow Air, a także przez narodowego przewoźnika Icelandair – ten nadal działa z sukcesami. Opierał się na lotach z punktu do punktu (między Europą a Islandią) oraz stworzeniu siatki połączeń do Stanów Zjednoczonych. W ostatniej fazie działalności linia zmieniła strategię, skupiając się na ofercie lotów do kierunków wypoczynkowych w południowej Europie. Na swojej stronie informowała o realizowaniu projektów dla innych linii lotniczych za pośrednictwem swojej spółki zależnej, Play Europe, z siedzibą na Malcie.
Czytaj też:
Znana linia lotnicza wraca do Polski. Polecimy na drugą największą wyspę EuropyCzytaj też:
Znana linia lotnicza stawia na sztuczną inteligencję. Szykują się masowe zwolnienia