Pasażerowie wypunktowali PKP i koleje regionalne. To ocenili najgorzej

Pasażerowie wypunktowali PKP i koleje regionalne. To ocenili najgorzej

Dodano: 
Dworzec PKP
Dworzec PKP Źródło: WPROST.pl / Klaudia Zawistowska
Podróże kolejami z każdym rokiem stają się coraz popularniejsze. Przystępne ceny, a także bogata siatka połączeń z pewnością zachęcają do wyboru pociągów PKP Intercity lub kolei regionalnych. Są jednak elementy, które skutecznie odstraszają.

Urząd Transportu Kolejowego postanowił spytać pasażerów, jak ocieniają jakość przejazdów koleją. Badanie przeprowadzono w dniach 8-23 grudnia 2021 roku w formie ankiety internetowej. Wynik „Badania satysfakcji pasażerów” został opublikowany 28 grudnia 2022 roku, a jego wyniki są bardzo interesujące i jednoznacznie pokazują, nad czym powinni pracować przewoźnicy i ich pracownicy.

Polacy lubią PKP i koleje regionalne, ale mają kilka zastrzeżeń

W badaniu UTK udział wzięło 1516 osób. Najliczniejszą grupę stanowili podróżujący koleją kilka razy w miesiącu (42 proc.) lub przynajmniej w dni robocze (38,3 proc.). W gronie tym były przede wszystkim osoby podróżujące do pracy, szkoły, czy na uczelnię (45,9 proc.). Jak podkreślili autorzy analizy, jest to ważne, ponieważ dzięki temu wypowiedziały się osoby, które z koleją mają do czynienia na co dzień, dzięki czemu są w stanie wskazać powtarzające się problemy, ale również stałe mocne punkty.

Zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 83,5 proc. wskazało, że lubi podróżować kolejami. 9,2 proc. wskazało, że nie lubi tej formy podróży, a 7,3 proc. nie miało zdania. Ankietowani wskazali, że wybierają pociągi głównie ze względu na komfort podróży (54,4 proc.) oraz czas podróży, który jest konkurencyjny względem innych środków transportu (51,3 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się ekologia, na którą wskazało 42,3 proc. badanych.

Badanie satysfakcji pasażerów

Tym, co zniechęca do podróży pociągami, są przede wszystkim opóźnienia, na które uwagę zwróciło blisko 80 proc. badanych. Źle lub bardzo źle został oceniony również system informowania o opóźnieniach w trakcie jazdy (57,5 proc.), a także informacje o opóźnieniach przed podróżą (56,1 proc.). Pośród minusów kolei znalazł się również niedogodny rozkład jazdy, na który wskazało 55,6 proc. ankietowanych oraz brak skomunikowań i dogodnych przesiadek (44,8 proc.).

Badanie satysfakcji pasażerów

Bezpieczeństwo i czystość pociągów oceniona

O ile ogólna czystość pociągów nie budzi większych emocji, a pozytywnie ocenia ją 64,5 proc. uczestników badania, o tyle już do stanu toalet ankietowani mają o wiele więcej zastrzeżeń. Toalety w pociągach źle lub bardzo źle oceniło 37,8 proc. badanych. Na zły stan WC na dworcach wskazało 36 proc. respondentów.

W ankiecie UTK spytał również o to, czy pasażerowie czują się bezpieczni, podróżując pociągami. Prawie połowa badanych (49,3 proc.) wskazała, że przynajmniej kilka razy czuła się zagrożona. Równocześnie 45,1 proc. badanych dodało, że nigdy nie miało takiego odczucia.

„W opinii respondentów największe zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów kolei stanowią inni podróżni, np. agresywni, pod wpływem alkoholu (71,4 proc.) oraz wybryki chuligańskie (70,8 proc.). Dla 50,9 proc. ankietowanych niezadowalający stan techniczny taboru w ogóle nie stanowi zagrożenia lub w ich ocenie jest ono niewielkie” – czytamy w raporcie.

Pracownicy PKP i kolei regionalnych ocenieni

Uczestnicy badania mieli możliwość ocenienia pracowników kolei, a także wskazania, z czym mają oni największe problemy. Co piąty uczestnik ankiety zwrócił uwagę na kwestię konieczności poprawy umiejętności przekazywania informacji. Pracownicy PKP i kolei regionalnych mogliby również lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych i spornych (17,3 proc.) oraz być bardziej uprzejmi (11,1 proc.). Równocześnie 18,9 proc. ankietowanych wskazało, że „żaden z obszarów nie wymaga poprawy”.

Badanie satysfakcji pasażerów

W pytaniu o to, czy pasażerowie doświadczyli niemiłej obsługi przez pracowników kolei, 62,3 proc. ankietowanych odpowiedziało, że nie mieli takich doświadczeń. 28,8 proc. miało z tym do czynienia sporadycznie, a 8,9 proc. wielokrotnie.

Ankietowani mieli możliwość podania, na czym polegała nieuprzejmość. W tzw. pytaniu otwartym pojawiły się informacje o opryskliwości pracowników kas i drużyn konduktorskich, braku udzielania pomocy i ignorowaniu pytań. Problematyczne było również negatywne podejście do obcokrajowców, czy brak stanowczych działań na negatywne zachowania.

Czytaj też:
PKP Intercity: bilet na pociąg kupisz łatwiej
Czytaj też:
Chaos na warszawskim dworcu PKP. Opóźnienia największą zagadką

Opracowała:
Źródło: Urząd Transportu Kolejowego