Eksperci nie mają dobrych wiadomości. Turbulencje będą coraz silniejsze

Eksperci nie mają dobrych wiadomości. Turbulencje będą coraz silniejsze

Dodano: 
Samolot w trakcie burzy/zdjęcie poglądowe
Samolot w trakcie burzy/zdjęcie poglądowe Źródło:Shutterstock / Animaflora PicsStock
Wypadek z udziałem samolotu Singapore Airlines zelektryzował opinię publiczną. Maszyna wpadła w turbulencje, w wyniku czego jedna osoba zmarła. Niestety takich sytuacji może być coraz więcej. Specjaliści ostrzegają.

Samolot Singapore Airlines, który leciał z prawie 300 osobami na pokładzie z Londynu do Singapuru, niespodziewanie wpadł w bardzo silne turbulencje. W wyniku tego zdarzenia jedna osoba zmarła, a 20 zostało rannych. Podróżni w związku z tym mają coraz więcej wątpliwości i pytań, dotyczących tego, czy loty samolotem są bezpieczne. Eksperci nie pozostawiają wątpliwości – niestety turbulencje będą występowały częściej, w dodatku będą też silniejsze. Doprowadzą do tej zmiany klimatu.

Turbulencje będą coraz silniejsze

Ofiary śmiertelne i poważne obrażenia na pokładzie w wyniku turbulencji są rzadkie. Jednak zmiany klimatyczne pogarszają i będą psuć te statystyki. Turbulencje będą się nasilać z powodu zmian klimatycznych i też będą się pojawiać na niebie częściej.

Poważne turbulencje, które nawiedziły samolot Singapore Airlines, spowodowały jedną śmierć i obrażenia u kilkudziesięciu osób. Nadal nie jest jasne, co wydarzyło się na pokładzie Boeinga 777-300ER. Jakiś obraz sytuacji rysują witryny śledzące loty. Odnotowały one, że samolot spadł z wysokości około 1800 metrów w ciągu trzech minut, kiedy wleciał we wzburzone powietrze nad Zatoką Bengalską.

Na szczęście ofiary śmiertelne i poważne obrażenia w wyniku turbulencji zdarzają się na szczęście bardzo rzadko. Załogi lotnicze często potrafią z wyprzedzeniem przewidzieć złą pogodę i niesprzyjające warunki powietrzne oraz są przeszkolone, jak radzić sobie z ich skutkami.

Jak niebezpieczne są turbulencje?

„Ofiary śmiertelne turbulencji podczas lotów komercyjnych są na szczęście bardzo rzadkie, ale dzisiaj niestety wzrosła o jedną osobę” – powiedział w rozmowie z Euronews Travel dr Paul Williams, profesor nauk o atmosferze na Uniwersytecie w Reading.

Turbulencje podczas lotów mogą być spowodowane burzami, górami i silnymi prądami powietrza zwanymi prądami odrzutowymi. W tym ostatnim przypadku nazywa się to turbulencją czystego powietrza i jej trudno jest uniknąć, ponieważ często nie widać jej na radarze pogodowym w kabinie pilotów.

Szczegółowa analiza okoliczności meteorologicznych i szczególnego rodzaju turbulencji, które doprowadziły do śmierci w trakcie lotu do Singapuru, zajmie trochę czasu.

Według Federalnej Administracji Lotniczej w latach 2009-2021 146 pasażerów i członków załogi odniosło poważne obrażenia w wyniku turbulencji. W grudniu 2022 r. 20 osób trafiło do szpitala po turbulencjach podczas lotu Hawaiian Airlines z Phoenix do Honolulu. Z kolei w marcu 2023 r. pasażerka zmarła po tym, jak silne turbulencje uderzyły w biznesowy odrzutowiec, którym podróżowała.

W sierpniu ubiegłego roku 11 osób wymagało hospitalizacji po tym, jak samolot Delta lecący do Atlanty napotkał wzburzone powietrze. Według doniesień obrażenia obejmowały rany szarpane, złamania kości, rany głowy i utratę przytomności, głównie z powodu niezapiętych pasów bezpieczeństwa przez pasażerów. „Nie bez powodu linie lotnicze zalecają zapinanie pasów bezpieczeństwa podczas całego lotu, zarówno długiego, jak i krótkiego” – powiedział w rozmowie z BBC John Strickland, ekspert ds. lotnictwa ogólnego.

I choć, jak widać, turbulencje mogą być niebezpieczne, najbardziej narażone na ich skutki są osoby pracujące na pokładach samolotów. Stewardessy muszą pozostawać na nogach dłużej niż pasażerowie. W rzeczywistości to one i stewardzi są 24 razy bardziej narażeni na poważne obrażenia. A turbulencji w związku ze zmianami klimatu będzie przybywać.

W zeszłym roku badanie przeprowadzone przez meteorologów z Uniwersytetu w Reading w Wielkiej Brytanii wykazało, że z powodu zmian klimatycznych niebo jest nawet o 55 procent bardziej wyboiste niż cztery dekady temu.

Cieplejsze powietrze wynikające z emisji dwutlenku węgla zmienia prądy powietrza, zaostrzając turbulencje czystego powietrza na Atlantyku i na całym świecie.

Czytaj też:
Nagranie stewarda to hit sieci. Pokazuje 3 zasady, by bezpiecznie przetrwać turbulencje
Czytaj też:
Dlaczego nie warto bać się turbulencji? Ekspert od podróży wyjaśnia to raz na zawsze

Źródło: Wprost.pl/euronews.com