Odwołane i opóźnione loty. Tylu Polaków dotyczył ten problem w wakacje

Odwołane i opóźnione loty. Tylu Polaków dotyczył ten problem w wakacje

Dodano: 
Podróżniczka solo
Podróżniczka solo Źródło: Shutterstock
Blisko pół miliona pasażerów podróżujących z i do Polski mogło mieć problem z opóźnionym lub odwołanym lotem w te wakacje. Jakie prawa przysługują w takiej sytuacji?

Strajki na lotniskach, duży ruch w wakacje – przyczyn opóźnień i odwołanych lotów jest wiele. Jak wiele było ich w wakacje? Sprawdziła to firma AirHelp zajmująca się zajmująca się zakłóceniami lotów. Według jej danych nawet 400 000 pasażerów podróżujących do lub z Polski miało prawo do odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty w szczycie letnich miesięcy, w czerwcu, lipcu i sierpniu 2024 roku.

Odwołane lub opóźnione loty w wakacje. Kiedy przypadł szczyt?

Liczba poszkodowanych podróżnych systematycznie rosła w trakcie lata. W czerwcu było 129,300 pasażerów uprawnionych do odszkodowania, a w lipcu – najbardziej intensywnym wakacyjnym miesiącu było to już 139,944 osób.

Najwięcej zakłóceń wystąpiło w sierpniu, gdy kombinacja dużego natężenia ruchu pasażerskiego oraz problemów operacyjnych doprowadziła do największej liczby roszczeń w ciągu lata. Liczba uprawnionych do odszkodowań w sierpniu wyniosła 141,900. W sumie, od czerwca do sierpnia, było to 409 700 przypadków zakłóceń.

Oznaczało to spore wyzwania zarówno dla poszkodowanych pasażerów, jak i linii lotniczych.

Warto pamiętać, że można wtedy ubiegać się o odszkodowanie. Zgodnie z rozporządzeniem UE 261/2004, pasażerowie na lotach wylatujących lub lądujących na lotniskach w Unii Europejskiej, w tym w Polsce, mają prawo do odszkodowania, jeśli ich loty są opóźnione o ponad trzy godziny, odwołane lub przepełnione.

Zasady zwrotów

Odwoływane loty to zmora podróżnych, a przewoźnicy przewidują w tym przypadku różne scenariusze. Niedawno swoją politykę w tym zakresie zmieniły tanie linie Wizz Air. Dotychczas użytkownicy zarejestrowani w Wizz Air mogli otrzymać zwrot za bilet na ich konto przy użyciu oryginalnej metody płatności. Mieli też drugą opcję – otrzymanie „bonusa”, czyli zwrotu 120 procent wartości kupionego biletu na odwołany lot na konto Wizz. Druga opcja dawała więc możliwość planowania kolejnych podróży. Przewoźnik już oficjalnie potwierdził, że tej drugiej możliwości nie będzie.

W przypadku innego taniego przewoźnika, Ryanair, można otrzymać zwrot kosztów za bilet, gdy lot został odwołany albo opóźnienie lotu wyniosło powyżej 5 godzin. Przyznany zwrot można wykorzystać do zakupu nowych lotów lub po prostu wypłacić kwotę na saldo pierwotnej formy płatności.

Czytaj też:
Polacy lecieli z Ryanair, bagaże zostały na lotnisku. Linia odniosła się do sprawy
Czytaj też:
Potężny strajk na europejskim lotnisku. Nawet 35 tysięcy poszkodowanych pasażerów

Opracowała:
Źródło: Air Help, Wprost