Tanie linie lotnicze to wymagająca konkurencja. Przekonały się o tym linie Croatia Airlines. Narodowy chorwacki przewoźnik mierzył się ostatnio z krytyką dotyczącą zbyt wysokich cen biletów. Takie obserwacje mieli nie tylko pasażerowie, którzy zawsze oczekują jak najlepszej obsługi za jak najniższą cenę.
Za drogie bilety w Croatia Airlines?
Linie z siedzibą w Zagrzebiu mogą być mało znane Polakom, ponieważ nie dolecimy nimi bezpośrednio do Chorwacji. Oferują zarówno loty krajowe, jak i do wielu europejskich miast, m.in. Amsterdamu, Paryża czy Rzymu. Od pewnego czasu Chorwacji byli jednak coraz bardziej sfrustrowani wysokimi cenami biletów.
Lokalny dziennik poslovni.hr informuje, że sprawą zainteresowali się politycy. Nieoficjalnie dowiedział się, ani lokalne władze Dubrownika, ani lotnisko nie są zadowolone ze zbyt wysokich cen biletów lotniczych do Zagrzebia. Przykład? Pasażer może polecieć liniami Ryanair z Dubrownika do Wiednia za 18 euro, ale krajowy lot do Zagrzebia kosztuje ponad sto euro. Croatia Airlines rzekomo płaci podatki lotniskowe niemal tej samej wysokości, co Ryanair.
Porównajmy cenę biletu Zagrzeb-Paryż na sobotę, 12 kwietnia. Obecnie Ryanair oferuje bilet na tej trasie za 55 euro (z przylotem na lotnisko Paryż-Beauvais, oddalone od stolicy Francji o 84 km). Croatia Airlines proponuje cenę 211,34 euro w taryfie ekonomicznej, z tym że ich samolot zabierze pasażerów na lotnisko de Gaulle’a.
Burmistrz Dubrownika interweniuje
Burmistrz Dubrownika Mato Franković oraz prefekt żupanii dubrownicko-neretwiańskiej Nikola Dobroslavić rozmawiali na temat z kierownictwem narodowych linii.
Po tej rozmowie burmistrz Mato Franković w jednym z komentarzy w mediach społecznościowych zaznaczył, że udało mu się uzgodnić obniżkę cen biletów w przyszłości. „Croatia Airlines i Port lotniczy Ru đer Bošković w Dubrowniku opracują we współpracy z Miastem i Powiatem model, który zapewni obywatelom stałą liczbę biletów lotniczych w najlepszej cenie” – czytamy we wpisie.
W 2024 roku Croatia Airlines odnotowały stratę netto w wysokości 19,6 mln, co oznacza najgorsze wyniki finansowe od trzech lat. Problemy wynikały m.in. ze wzrostu kosztów operacyjnych o 9 proc. i opóźnieniach w dostawie samolotów Airbus A220-300. Obecnie linia czeka na dostawę nowego samolotu „Dubrownik”.
Czytaj też:
Tania linia lotnicza zawiesiła działalność. Klienci dowiedzieli się o tym dopiero na lotniskuCzytaj też:
Ryanairem taniej niż pociągiem. Bilety na nowe trasy kosztują mniej niż 70 zł