Chodzi o lotnisko Barcelona El-Prat. Władze Katalonii zapowiadały ostatnio, że „przed wakacjami” zapadnie decyzja w sprawie jego rozbudowy. Tak też się stało. Port lotniczy w turystycznym mieście, słynącym z budynków Gaudiego, zostanie zmodernizowany.
Lotnisko Barcelona-El Prat do rozbudowy
Reuters informuje, że we wtorek hiszpańska wspólnota autonomiczna Katalonia zatwierdziła rozbudowę lotniska w Barcelonie o wartości 3,2 miliarda euro, co wywołało wściekłość grup ekologicznych i działaczy przeciwko nadmiernej turystyce.
Plan zakłada wydłużenie jednego z głównych pasów startowych lotniska o 500 metrów, co miałoby wpływ na 27 hektarów terenów podmokłych. Są one chronione w ramach unijnego programu Natura 2000. W zamian około 250 hektarów w okolicy ma zostać przekształconych w tereny zielone. Władze planują rozpocząć budowę do 2030 r. i otworzyć lotnisko po metamorfozie do 2033 r.
Prezydent Katalonii bronił decyzji. Mówił, że modernizacja ma kluczowe znaczenie dla stworzenia węzła połączeń międzykontynentalnych, który umożliwi obsługiwanie większej liczby lotów z Azji i obu Ameryk. Chodzi o przyciąganie talentów i inwestycji. Władzom zależy na nieco innej strategii w turystyce – skupienie się na mniejszej liczbie zamożniejszych turystów.
Protesty ekologów, ale jest też dobra wiadomość
Źródło w katalońskim rządzie nieoficjalnie powiedziało dziennikarzom, że władze są „całkowicie przekonane” zielonego światła z Brukseli dla tej inwestycji, choć UE stanie przed decyzją, czy poprzeć interwencję w obszar Natura 2000. Operator AENA, który sfinansuje remont, przekazał też dobrą wiadomość. Ostateczny projekt zmniejsza wpływ na obszar La Ricarda o 87 metrów w porównaniu z pierwotną propozycją. Projektowany pas startowy ma się kończyć przed głównym kanałem łączącym lagunę z morzem, chroniąc w ten sposób zbiornik wodny.
Aviaciononline podaje, że w 2024 r. Port Lotniczy Barcelona obsłużył aż 55,03 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 4,5 proc. w stosunku do 2019 r. Przepustowość lotniska wyczerpuje się, a rozbudowa ma wzmocnić jego dążenie do zostania alternatywnym węzłem długodystansowym dla Hiszpanii. Dla porównania warszawskie Lotnisko Chopina obsłużyło w ubiegłym roku 21,3 mln pasażerów.
Czytaj też:
Kontrole na lotniskach w Hiszpanii. Turyści muszą być gotowi na kolejkiCzytaj też:
To będzie najgorszy dzień dla turystów. Do tego zachęca organizator protestu