Lubicie krótkie wypady poza Polskę? Jeśli tak, na pewno stawiacie na kierunki znajdujące się blisko naszej granicy. Hitem jest m.in. stolica Niemiec, Czech czy Litwy. Jeśli planowaliście jechać do Wilna, w przyszłym roku może być to jeszcze prostsze. Pociągów kursujących tam z Warszawy ma być więcej.
Współpraca z Wilnem się zacieśnia
Wprowadzenie nowych pociągów kursujących z Warszawy do Wilna to temat, którym zajmował się ostatnio resort odpowiedzialny za transport w naszym kraju. O rozszerzeniu współpracy rozmawiali wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak i wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loreta Maskalioviene.
Podczas spotkania w stolicy Polski zwrócono uwagę na trasę kolejową Rail Baltica, czyli transeuropejski korytarz, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie z Finlandią. Wszystko to ma spełniać europejskie wymogi dla sieci TEN-T.
Nowe pociągi do Wilna
Aktualnie trwa remont w Rail Baltica. Owoce tego zauważymy już w noworocznym rozkładzie jazdy na rok 2025/2026. „Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa-Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast w ciągu najbliższych lat odcinek Ełk-Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji” – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w komunikacie.
Nowy rozkład wejdzie w życie już w grudniu 2024 roku. Właśnie wtedy pojawi się druga para pociągów (w tę i z powrotem) na dzień w relacji Warszawa-Wilno. Do tej pory można było korzystać tylko z jednego pociągu tego typu.
Z dobrych wieści, dotyczących nieco dalszej przyszłości wiadomo o planach prac inwestycyjnych i modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz o wdrożeniu taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem.
Ponadto Loreta Maskalioviene przedstawiła planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie oraz potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.
Czytaj też:
Nowy rozkład PKP już obowiązuje. Na liście prawdziwy hitCzytaj też:
Jechałam najpiękniejszą trasą kolejową na świecie. Wszyscy turyści polują tu na słynne zdjęcie