Silny wiatr sprawił, że samoloty leciały z prędkością naddźwiękową. Dotarły do celu przed czasem

Silny wiatr sprawił, że samoloty leciały z prędkością naddźwiękową. Dotarły do celu przed czasem

Dodano: 
Samolot
Samolot Źródło: Shutterstock
Niezwykle silny wiatr nad Atlantykiem „popychał” samoloty, doprowadzając do tego, że osiągały one prędkość naddźwiękową. Na liczniku miały ponad 1200 km/h i dolatywały do celu przed zaplanowaną godziną.

Pasażerowie lotów komercyjnych w weekend mieli szansę na szaloną przejażdżkę samolotem, ponieważ niezwykły wiatr sprawił, że ich loty osiągnęły prędkość naddźwiękową. Przypominamy, że prędkość dźwięku to ok. 1225 km/h, a one osiągały nawet 1287 km/h. Aż pięć maszyn skorzystało na tak silnym wietrze.

Rekordowe prędkości samolotów nad Atlantykiem

Lot 22 Virgin Atlantic Airways, lot 292 British Airways, lot 216 British Airways, lot 64 United Airlines i lot 120 American Airlines osiągnęły prędkość ponad 800 mil na godzinę (1287 km/h), podróżując wzdłuż prądu strumieniowego.

Dla porównania, typowa prędkość przelotowa samolotu pasażerskiego wynosi około 970 km/h. Prąd strumieniowy przemieszcza się z zachodu na wschód, co może skrócić czas lotu i dostarczyć pasażerów do miejsca docelowego przed czasem. Niestety ma to też swoje wady.

Silny wiatr nad oceanem

Naukowcy ostrzegają, że kompromisem wynikającym z podróży prądem strumieniowym są poważniejsze turbulencje. W sobotę lot Virgin Atlantic z Waszyngtonu do Londynu osiągnął prędkość prawie 802 mil na godzinę (1290 km/h), surfując po strumieniu odrzutowym.

Według „Washington Post” samolot Virgin Atlantic wystartował z Waszyngtonu w sobotę o 22:45 i osiągnął tę prędkość o 23:20, będąc na wschód od Long Island.

Narodowa Służba Meteorologiczna Stanów Zjednoczonych podała, że wiatr osiągnął prędkość 400 km/h na wysokości około 35 000 stóp nad Waszyngtonem – czyli na wysokości, na której latają samoloty.

„Dziś wieczorem podczas wystrzelenia balonu pogodowego wykryto drugi najsilniejszy wiatr w górnych warstwach atmosfery odnotowany w historii sięgającej połowy XX wieku” – podało National Weather Service dla Baltimore i Waszyngtonu w serwisie X. „Na wysokości około 34 000-35 000 stóp wiatr osiągał maksymalną prędkość około 425 km/h” – dodano.

Samolot, mimo tego, że jego prędkość w pewnym momencie się ustabilizowała, dotarł do celu około 45 minut przed planowanym czasem.

Według Fox Weather kolejny samolot, tym razem należący do linii British Airways, podróżujący z Waszyngtonu do Londynu przyleciał 32 minuty wcześniej, a lot 216 linii British Airways na tej samej trasie 20 minut wcześniej.

Tymczasem samolot United Airlines z Newark wyleciał w sobotę o 20:35 i osiągnął prędkość 1300 km/h tuż przy wschodnim wybrzeżu, a następnie dotarł do Lizbony 20 minut wcześniej.

Chociaż wymienione samoloty osiągnęły prędkość ponad 800 mil na godzinę, znacznie przekraczającą prędkość dźwięku, Jeff Berardelli, meteorolog z WFLA Tampa Bay, powiedział, że z technicznego punktu widzenia nie przekroczyły one bariery dźwięku. To wiatr wokół maszyn „popychał” je do rekordowych prędkości, ale same samoloty się z nią nie poruszały.

Wiadomo, że jedynym samolotem, który przekroczył barierę dźwięku, jest emerytowany Concorde. Mógł on osiągać nawet 2350 mil na godzinę – ok. 3780 km/h. Samolot komercyjny wycofano z eksploatacji w 2003 r., kilka lat po katastrofie we Francji w lipcu 2000 r. NASA pracuje jednak nad jego następcą, który mógłby lecieć z prędkością 1500 km/h.

Czytaj też:
Szokujący incydent na niebie. Samolot przez godzinę latał z dziurą w kadłubie
Czytaj też:
Wsiądą do samolotu i polecą w nieznane. Linia sprzedała turystom tajemnicze bilety

Opracowała:
Źródło: Daily Mail