Z Europy do USA w godzinę? Ta technologia może całkiem zmienić podróże

Z Europy do USA w godzinę? Ta technologia może całkiem zmienić podróże

Dodano: 
Niebo w trakcie lotu, zdjęcie ilustracyjne
Niebo w trakcie lotu, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / SJ Travel Photo and Video
Dzięki temu silnikowi szybkie podróże mogą stać się rzeczywistością. Niestety ponaddźwiękowe loty niosą ze sobą także liczne zagrożenia.

Obecnie lot z Londynu do Nowego Jorku trwa 8 godzin. Jak zapowiada firma lotniczo-kosmiczna Venus Aerospace, ten dystans jest możliwy do pokonania nawet w godzinę. Wszystko dzięki zaprezentowanemu właśnie silnikowi hipersonicznemu, którego testy mają się rozpocząć już w 2025 roku. Choć ta technologia jest dobrze znana, jeszcze nie znalazła zastosowania w podróżach komercyjnych. Nie wiadomo jednak, czy taki projekt ma szanse powodzenia na szeroką skalę ze względu na ogromne koszty finansowe i środowiskowe, których wymagają podróże naddźwiękowe.

Nowy silnik od Venus Aerospace

Czy loty z prędkością, o którym nie śni się współczesnym turystom, są w ogóle możliwe? Firma lotniczo-kosmiczna Venus Aerospace zaprezentowała silnik VDR2 na corocznym spotkaniu Up.Summit dla liderów branży transportowej. Napęd został zbudowany z zastosowaniem znanej technologii hipersonicznej, wcześniej jednak niewykorzystywanej w lotach komercyjnych. Samolot pasażerski korzystający z tego urządzenia mógłby przyspieszyć podróże powietrzne od 6 do nawet 8 razy. Oznacza to, że dzisiejszy lot z Londynu na lotnisko w Nowym Jorku miałby trwać nie osiem godzin, a jedyne 60 minut. Samolot poruszałby się na tej trasie z prędkością 5800 kilometrów na godzinę, czyli szybciej od dźwięku.

Niebezpieczne dla planety i głośne

W 2024 roku również NASA zaprezentowała swój sposób na rewolucję w lotnictwie. Ich samolot ponaddźwiękowy miał być przede wszystkim maszyną zdecydowanie cichszą, bo to właśnie przeraźliwy huk jest jednym z powodów zaprzestania prac nad wdrażaniem tej technologii do komercyjnych podróży. Latania ponaddźwiękowego ponad lądem zakazała samolotom pasażerskim w 1973 roku Federalna Administracja Lotnictwa. Kolejną barierą, z powodu której tak szybkie podróże mogą być niemożliwe przez kolejne dekady, jest ochrona środowiska. „Absurdalne koszty – zarówno finansowe, jak i środowiskowe – wiążące się z lotem z prędkością przekraczającą prędkość dźwięku sprawiają, że jest niezwykle mało prawdopodobne, aby podróż z Londynu do Nowego Jorku w ciągu godziny stała się rzeczywistością w ciągu tego półwiecza” – pisze The Independent. Mimo to Venus Aerospace już w 2025 roku ma rozpocząć testy swojego nowego silnika.

Czytaj też:
Turyści będą wdzięczni za tę zmianę. Szykuję się rewolucja w podróżowaniu
Czytaj też:
Nadchodzi rewolucja w Ryanair. Pasażerowie pożegnają ten dokument na dobre?

Opracowała:
Źródło: The Independent / fly4free.pl