Pasażerowie, którzy przylatują na Modlin, wciąż nie mają bezpośredniego pociągu do centrum stolicy. Już za kilka lat ma się to jednak zmienić. Jeszcze w tej dekadzie podróżni nie będą musieli przesiadać się ze składu Kolei Mazowieckich na dowożący ich pod drzwi portu autobus. Przetarg na budowę siedmiokilometrowej trasy ma zostać ogłoszony już za rok. Potem rozpocznie się kilkuletni czas budowy.
Modlin z bezpośrednią linią kolejową
Podróżni, którzy chcą dostać się na lotnisko w Modlinie, muszą kupić bilet łączony Kolei Mazowieckich z przesiadką na autobus na dworcu w Modlinie. O ile dla mieszkańców stolicy regularnie korzystających z regionalnych pociągów nie jest to zbyt dużym utrudnieniem, o tyle turyści przylatujący tu pierwszy raz mogą mieć spory problem.
Nic dziwnego, że położony około 35 kilometrów na północny zachód od centrum stolicy port lotniczy Warszawa-Modlin nie jest zwykle pierwszym wyborem, gdy chodzi o przylot do Warszawy. Zdecydowanie wygodniejszy dojazd (wystarczy wsiąść w odjeżdżający co kilkanaście minut pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej) oraz szeroka oferta przewoźników przekonały do głównego warszawskiego lotniska na Okęciu zdecydowanie większą liczbę pasażerów. Podczas gdy z portu w Modlinie w 2024 roku skorzystało niecałe 2,8 milionów pasażerów, lotnisko Chopina powitało ponad 21 milionów turystów. Te proporcje w kolejnych latach mogą jednak ulec zmianie. Powodem ma być nie tylko stopniowe wygaszanie ruchu na Chopinie na rzecz CPK, ale także budowa bezpośredniej linii kolejowej na lotnisko w Modlinie. Na oba wydarzenia podróżni poczekają jednak dobre kilka lat.
2029 to realna data
Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Piotr Majerczak poinformował, że zgoda na budowę odcinka pomiędzy dworcem w Modlinie a położonym kilka kulometrów dalej lotniskiem zostanie wydana w 2026 roku. W tym samym roku ma ruszyć przetarg, a rok później sama budowa. Realną datą otwarcia nowej linii jest więc 2029 rok, pięć lat przed planowanym zamknięciem lotniska Chopina. Powstała trasa będzie miała siedem kilometrów. Poza stacją dla pasażerów, powstanie także dworzec towarowy, dzięki któremu będzie dostarczać się m.in. paliwo do samolotów. „To ma być linia dwutorowa. Przebudowany zostanie układ drogowy w Nowym Dworze Mazowieckim wraz z budową bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych na styku linii kolejowej z drogą krajową nr 62 oraz drogą powiatową” – pisze Wyborcza.pl.
Czytaj też:
PKP Intercity zapowiada ważną zmianę. Skorzysta ta grupa pasażerówCzytaj też:
Nadchodzi najbardziej malownicza trasa kolejowa w Polsce. To może być turystyczny hit