Z tą wiedzą podróż koleją będzie łatwiejsza. O czym nie wie wielu pasażerów?

Z tą wiedzą podróż koleją będzie łatwiejsza. O czym nie wie wielu pasażerów?

Dodano: 
Dworzec PKP
Dworzec PKP Źródło:Shutterstock / Martyn Jandula
Czy wiecie, że jak pociąg ma opóźnienie, to możemy jechać innym bez dodatkowej opłaty? Jak szybko odnaleźć swoje miejsce w wagonie? Przedstawiamy wskazówki, które znacznie ułatwią podróż koleją.

Kolej rządzi się swoimi prawami, tak jak wszystkie inne środki komunikacji. Dlatego też warto znać kilka zasad i praw, zanim wsiądzie się do pociągu. Dzięki nim możemy odpowiednio przygotować się do podróży, zanim wyjdziemy z domu. Sprawdźmy, o czym powinniśmy wiedzieć przed wyjazdem.

Przed podróżą: zakup biletu

Zanim wyruszymy na wycieczkę, musimy przygotować sobie bilet. Jeśli nie wiemy, jakim pociągiem uda się dojechać do miejsca docelowego, pomocny może być portal e-podróżnik. Znajduje on wszystkie możliwe połączenia kolejowe i autobusowe na danej trasie. Wyświetlają się tam informacje o typie pociągu, a w niektórych przypadkach również cenie biletu.

W przypadku podróży koleją zakup biletu odbywa się na stronie danego przewoźnika. Wśród nich wymienić należy:

  • PKP Intercity;
  • Koleje Dolnośląskie;
  • POLREGIO;
  • Łódzką Kolej Aglomeracyjną;
  • Koleje Małopolskie;
  • Koleje Śląskie;
  • Warszawską Kolej Dojazdową;
  • Koleje Mazowieckie – KM;
  • SKM w Trójmieście;
  • Koleje Wielkopolskie;
  • SKM w Warszawie.

Oprócz strony internetowej PKP Intercity posiada swoją aplikację na telefon.

Przed podróżą: gdzie jest moje miejsce w pociągu?

Większość przewoźników nie wymaga rezerwacji miejsc. Wyjątkiem są składy PKP Intercity, które od 2013 r. zaczęły wprowadzać obowiązkową rezerwację miejsc. W poprzednich latach za takie miejsce należało dopłacić stosowną kwotę.

Na bilecie Intercity widoczne będą informacje o wagonie oraz przypisanym dla nas miejscu. Przy zakupie biletu w niektórych taborach system pozwala nam samodzielnie wybrać dogodne miejsce. Możliwe jest to zarówno na stronie, jak i w aplikacji mobilnej.

Czy nasz pociąg będzie na czas?

Jeszcze przed wyjściem z domu możemy dowiedzieć się o tym, gdzie znajduje się nasz pociąg. Pomoże w tym Portal Pasażera, obsługiwany przez spółkę Intercity. Znajdują się na nim informacje o opóźnieniach składów. Po wpisaniu trasy naszej podróży oraz godziny odjazdu wyświetlą się wszystkie możliwe połączenia.

W sytuacji, w której pociąg jest opóźniony, na stronie pojawi się o tym stosowna informacja. Znajduje się tam także powód zdarzenia (np. uszkodzenie taboru). Przy niektórych połączeniach działa dodatkowo mapa, która pozwala sprawdzić, gdzie obecnie jest pociąg.

Dostępna jest tam również informacja o tym, z którego peronu powinniśmy odjechać i na jakim peronie wysiąść. Może się to jednak zmienić w sytuacji, w której pojawiają się opóźnienia. Wtedy nasz tabor może zostać przekierowany na dowolny wolny peron.

Jak odnaleźć się na dworcu?

Po dotarciu na dworzec dobrze zapoznać się z informacjami wyświetlanymi na tablicy odjazdów. Jeśli nasza stacja nie jest końcową, znalezienie pociągu jest nieco trudniejsze. Należy wtedy jednak spojrzeć na godziny odjazdów, typ pociągu oraz jego numer. Na ekranie znajduje się również aktualna informacja o peronie i ewentualnym opóźnieniu pociągu.

Obecnie większość rozbudowanych dworców kolejowych ma stosowne oznaczenia peronów oraz wskazówki, jak na nie dotrzeć. Po dostaniu się na miejsce należy uważnie słuchać komunikatów głosowych. W każdej chwili może okazać się, że pociąg zostanie skierowany na inny peron. Przed jego przyjazdem pojawiają się również informacje o kolejności wagonów. Na tej podstawie będziemy wiedzieć, czy powinniśmy kierować się na początek, czy na koniec składu.

Pociąg stoi na peronie? Nie spieszmy się

Jeśli pociąg dopiero wjechał na stację, nie ma powodu do pośpiechu. Część pasażerów biegnie przez cały peron w obawie, że nie zdążą wsiąść przed odjazdem. Nie zwracają uwagi na to, jak mocno utrudnia to przemieszczanie się innym ludziom na tym obszarze. Należy więc do tego podejść ze spokojem.

Konduktor w trakcie postoju zawsze znajduje się na zewnątrz pociągu. Nie jest tam tylko do sygnalizowania odjazdu. Przed wydaniem komunikatu dźwiękowego upewnia się, że wszyscy pasażerowie są już w wagonach.

Zanim wsiądziemy do środka, sprawdźmy dokładnie, w którym z wagonów mamy miejsce. Informacje na ten temat znajdują się na bilecie. Numery wagonów znajdują się na drzwiach każdego z nich. Obok wejścia można zobaczyć kolejną ważną informację – rozstawienie miejsc siedzących. Jeśli widzimy napis np. 11-91, to oznacza, że od lewej strony wagonu zaczynają się numery miejsc o niższej wartości, natomiast po prawej – o wyższej.

Niektóre tabory posiadają jedną parę drzwi wejściowych i dzielą się na dwa skrzydła. W takiej sytuacji również obok drzwi wejściowych znajduje się numeracja wraz z kierunkiem, w którym należy się udać na swoje miejsce.

Po zajęciu miejsca możemy się dodatkowo upewnić, że jesteśmy w dobrym wagonie. Nowsze tabory posiadają elektroniczne wyświetlacze, gdzie dostępne są informacje o trasie pociągu, godzinie oraz numerze wagonu.

Co w przypadku opóźnień?

Na kolei niestety zdarza się, że jedna sytuacja losowa wywołuje lawinę opóźnień innych taborów. Opóźnienia potrafią sięgać nawet kilkudziesięciu godzin. Czy w takiej sytuacji zmuszeni jesteśmy do czekania na dworcu do momentu, aż nasz pociąg przyjedzie? Okazuje się, że niekoniecznie.

Prawa pasażera mówią jasno, że w przypadku opóźnień powyżej 60 minut możemy wnioskować o nieodpłatne:

  • posiłki i napoje odpowiednio do czasu oczekiwania, jeżeli są one dostępne w pociągu lub na stacji, lub mogą zostać dostarczone w rozsądnym zakresie;
  • jeżeli opóźnienie pociągu spowodowało uzasadnioną potrzebę noclegu – zakwaterowanie w hotelu lub w innym miejscu (o ile jest to fizycznie możliwe) oraz transport pomiędzy stacją kolejową a miejscem zakwaterowania;
  • transport z pociągu do stacji kolejowej, do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu lub do miejsca przeznaczenia pociągu, jeżeli został on unieruchomiony na trasie, a wykonanie przewozu alternatywnego jest fizycznie możliwe.

Zasady na kolei mówią również o tym, że w przypadku opóźnienia naszego pociągu, możemy skorzystać z przejazdu alternatywnego. Pozwala nam na skorzystanie z innego dowolnego pociągu jadącego na podobnej trasie.

Dowolny pociąg oznacza tyle, że mając bilet na przejazd TLK, możemy udać się nawet w podróż pociągiem Pendolino. Dodatkowo nie mogą być nam z tego tytułu doliczone żadne dodatkowe opłaty. W przypadku podróży pociągiem innego przewoźnika musimy posiadać ze sobą natomiast stosowne oświadczenie o opóźnieniu.

Jak złożyć reklamację na kolei?

Istnieje również możliwość złożenia reklamacji. Przeważnie składana jest z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Dotyczy to opóźnień bądź odwołania danego połączenia. Jeśli opóźnienie przekracza 60 minut, wtedy możemy wymagać:

  • zwrotu całej kwoty biletu, jeśli przejazd ostatecznie nie został zrealizowany;
  • zwrotu 25 proc. kwoty biletu przy zrealizowanej podróży przy opóźnieniu od 60 minut do 119 minut;
  • zwrotu 50 proc. kwoty biletu przy zrealizowanej podróży przy opóźnieniu powyżej 120 minut.

Jednak nie wszyscy pasażerowie otrzymają pieniądze. Prawo do zwrotu nie przysługuje pasażerom, kupującym bilet już po ogłoszeniu opóźnienia. Pieniędzy nie odzyskają także osoby, które uzyskałyby w ramach odszkodowania mniej niż 16 zł.

Czytaj też:
Nowy przewoźnik uruchamia atrakcyjną trasę z Polski. To będzie hit
Czytaj też:
Duże zmiany w PKP. Podróżni będą zachwyceni